Podstawy wiedzy o wychowaniu i nauczaniu w szkole SP-PWN1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019Z:
Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych. Blok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie. Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje) Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka |
W cyklu 2021Zn:
Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych. lok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie. Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje) Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka |
W cyklu 2022Zn:
Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych. lok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie. Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje) Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz posiada zna i rozumie:
współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów w optyce pedagogicznej.
wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne, społeczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania; proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę główne środowiska wychowawcze, ich specyfika i procesy w nich zachodzące
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz potrafi:
wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz jest gotów do:
samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2019Z:
Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997 A.Faber, E. Mazlish, Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Poznań 1993. Lub: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały... Poznań 1997 Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 240 – 320) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 15-38; 365-380; 407-417; 549-556; 859-875; 981-1002) Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991 Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 |
W cyklu 2021Zn:
Podręczniki: |
W cyklu 2022Zn:
Podręczniki: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: