Akademia - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna > pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna (niestacjonarne I st.)

pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna (niestacjonarne I st.) (ZZ-WS-1)

studia pierwszego stopnia (licencjackie)
niestacjonarne, 3 lata (6 semestrów)
Język: polski

Kierunek nauczycielski – inicjuje drogę kształcenia do pracy w charakterze pedagoga szkolnego, wychowawcy w placówkach oświatowych (np. świetlicy szkolnej, internatu) i uprawnia do kontynuacji studiów na stopniu drugim, dającym pełne kwalifikacje w tym zakresie (zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli pełne kwalifikacje do pracy w szkole uzyskuje się po ukończeniu studiów II stopnia, a więc w pięcioletniej ścieżce kształcenia).

Studia przygotowują do pracy z dzieckiem i rodziną w szkole i środowisku pozaszkolnym. Rozwijają wiedzę i umiejętności pozwalające podejmować działania na rzecz opieki, rozwoju i edukacji dziecka, inicjować i/lub rozwijać partnerstwa międzyinstytucjonalne zapewniające odpowiednie wsparcie dziecku i rodzinie.

Absolwent/ka kierunku może pracować jako pedagog w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, na stanowiskach związanych z pieczą zastępczą, jako asystent rodziny. Uzyskuje przygotowanie do otwierania własnych alternatywnych placówek opieki nad dzieckiem, pracy w organizacjach pozarządowych oraz z seniorami. Może być organizatorem(-ką) rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej; pracować w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub w ośrodkach adopcyjnych, pracować w placówkach opiekuńczo-wychowawczych zajmujących się opieką całkowitą.

Przyznawane kwalifikacje:

licencjat z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i szkolnej

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 444/2022 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 28 września 2022 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 326/2022 z dnia 16 marca 2022 r. w sprawie programu studiów na kierunku pedagogika opiekuńczo - wychowawcza i szkolna o profilu ogólnoakademickim.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i szkolna absolwent:

w zakresie WIEDZY zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów; fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji; podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości;

w szczególności:
- ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi,
- ma wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki oraz zagadnień przez nie poruszanych,
- zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscypliny – pedagogiki opiekuńczej oraz pokrewnych dyscyplinach naukowych,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów. Rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz współczesne dyskursy na ich temat,
- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz teorie stanowiące podstawy działalności pedagogicznej i pracy opiekuńczo-wychowawczej,
- zna współczesne problemy społeczne oraz dylematy cywilizacyjnie i przedstawia je w odniesieniu do praktyki pedagogicznej,
- zna podstawową terminologię nauk społecznych i humanistycznych (m.in. z zakresu etyki, filozofii, prawa) i wie, jak ją odnieść do działalności opiekuńczo-wychowawczej,
- ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących,
- ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach różnych instytucji i organizacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych,
- kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji,
- ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice,
- ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania, ich prawidłowości i zakłóceń,
- ma podstawową wiedzę dotycząca pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad, norm etycznych i dobrych praktyk w działalności opiekuńczo-wychowawczej,
- zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego. Zna i rozumie znaczenie kształtowania odpowiedzialnej i
- krytycznej postawy w tym zakresie,
- zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia I rozwijania różnych form przedsiębiorczości,
- zna i rozumie podstawy merytoryczne (w tym podstawy programowe, cele kształcenia, treści nauczania) normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej,
- zna system oświaty i jego podstawy prawne,
- ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej,
- zna i rozumie metody opieki, wychowania i kształcenia, a także dobór efektywnych środków metodycznych,
- ma uszczegółowioną wiedzę na temat rozwoju biologicznego, emocjonalnego, poznawczego i społecznego człowieka w cyklu życia, zna i rozumie prawidłowości tych procesów,
- zna i rozumie zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania,
- ma wiedzę na temat edukacji włączającej i sposobów realizacji zasady inkluzji,
- zna sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, w tym w pracy opiekuńczo-wychowawczej,
- zna prawa dziecka i prawa osoby z niepełnosprawnością,
- zna podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi,
- zna i rozumie koncepcje i treści nauczania oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem oraz zna i rozumie priorytety wychowania,
- zna i rozumie rolę i zadania nauczyciela, pedagoga, wychowawcy i koncepcje ich pracy,
- zna i rozumie zagadnienia autorefleksji i samorozwoju,
- zna i rozumie zadania, funkcje, organizację pracy oraz rodzaje dokumentacji działalności opiekuńczo- wychowawczej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty,
- ma podstawową wiedzę o placówkach opiekuńczo-socjalnych, ma podstawową wiedzę o opiece nad dzieckiem w rodzinie, w formach zastępczych rodziny, w instytucjach wspierających rodziny w opiece i wychowaniu;

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji; dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT); wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej, związanej ze studiowaną specjalnością; komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii; brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich w debacie; posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym); samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;

w szczególności:
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji i zjawisk społecznych, analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczo-wychowawczej,
- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę w celu zaproponowania rozwiązania problemów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych,
- potrafi podejmować działania naprawcze, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych,
- posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie wybranych badań oraz/lub projektowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych,
- potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać możliwe kierunki dalszych badań,
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań badawczych związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej,
- potrafi odnieść wyniki badań pedagogicznych do działalności praktycznej,
- potrafi animować rozwój uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność,
- rozwijać kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, rozbudzać i rozwijać zainteresowania wychowanków, skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych,
- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych,
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych oraz z użyciem specjalistycznej technologii ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów,
- potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie. Potrafi dokonać obserwacji i analizy wybranych kwestii społecznych i humanistycznych,
- potrafi planować i organizować pracę indywidualną, grupową oraz zespołową. Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole, pełniąc różne role,
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowo-czesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji,
- ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w wykonywaniu zadań związanych z organizowaniem wsparcia społecznego, w tym instytucjonalnego odnoszącego się do dziecka i innych członków rodziny oraz osób z niepełnosprawnością,
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji rozwoju biologicznego, emocjonalnego, poznawczego i społecznego człowieka,
- potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb wychowanków materiały i środki oraz metody pracy,
- potrafi obserwować i rozpoznawać potrzeby, możliwości, specjalne potrzeby edukacyjne, umiejętności i uzdolnienia podopiecznych – wychowanków oraz obserwować procesy rozwojowe uczniów a także projektować i prowadzić działania wspierające ich integralny rozwój, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym,
- potrafi projektować i zaplanować realizację program wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli. Potrafi identyfikować zadania szkolne z celami kształcenia i kompetencjami kluczowymi,
- potrafi tworzyć sytuacje wychowawcze motywujące uczniów do pracy nad sobą.
- potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych,
- potrafi udzielać informacji zwrotnych służących stymulowaniu innych w ich pracy nad własnym rozwojem,
- potrafi odpowiedzialnie współorganizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku,
- potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim adekwatnie do wieku uczniów,
- potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu,
- potrafi udzielać pierwszej pomocy,
- potrafi zaplanować swój rozwój zawodowy i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób,
- potrafi analizować i wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawczej oraz analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, a także zaplanować i przeprowadzić serię zajęć,
- potrafi wyznaczyć cele dla swojej działalności praktycznej, zaplanować i zorganizować swoją pracę oraz ocenić jej efekty;

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadkach trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów; wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; inicjowania działania na rzecz interesu publicznego; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu;
w szczególności:
- jest gotów(-owa) do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,
- dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności,
- jest gotów(-owa) do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy i najlepszych rozwiązań, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii,
- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy(-a) do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego,
- wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz uczniów i innych osób wymagających opieki i wsparcia oraz na rzecz interesu publicznego,
- jest gotów(-owa) do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej,
- jest gotów(-owa) do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy,
- jest przygotowany(-a) do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne,
- jest gotów(-owa) do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji,
- jest gotów(-owa) do przestrzegania etyki badań naukowych, poszanowania praw własności intelektualnej i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz jest gotów(-owa) do promowania odpowiednich postaw w tym zakresie,
- jest gotów(-owa) do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej, dbałości o dorobek i tradycję zawodu pedagoga oraz kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka,
- jest gotów(-owa) do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej,
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, jest gotów(-owa) do budowania umiejętnej współpracy i dobrej atmosfery w miejscu pracy oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
- jest gotów(-owa) do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania problemów i konfliktów oraz kształtowania tych kompetencji u wychowanków,
- jest gotów(-owa) do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz kierowania się poczuciem odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego,
- jest gotów(-owa) do wypełniania zobowiązań społecznych wobec dziecka, rodziny, instytucji działających na rzecz praw dziecka, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego dziecka, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy,
- jest gotów(-owa) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie rozwoju psychospołecznego i poznawczego dziecka,
- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych,
- jest gotów(-owa) do podejmowania działań i decyzji związanych z organizacją procesu opieki, wychowania i kształcenia oraz do adaptowania metod pracy do potrzeb wychowanków,
- jest gotów(-owa) do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra wychowanków i tego środowiska.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.aps.edu.pl/