Akademia - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Pedagogika > Pedagogika (stacjonarne I st.)

Pedagogika (stacjonarne I st.) (DZ-PE-2)

studia pierwszego stopnia (licencjackie)
stacjonarne, 3 lata (6 semestrów)
Język: polski

Studia na kierunku Pedagogikapierwszego stopnia przygotowują do wykonywania zadań zawodowych, polegających na wspieraniu osób, grup i środowisk w osiąganiu celów rozwojowych odpowiadających ich możliwościom, z uznaniem ich pełnej podmiotowości i z szacunkiem dla różnorodności. Rozwijają postawę zaangażowania w poszukiwaniu rozwiązań, twórczość i zdolność do generowania oryginalnych wizji i nieszablonowych rozwiązań problemów, refleksyjność: zdolność do namysłu nad własnym działaniem, krytyczność oraz odpowiedzialność – wzmacniając poczucie wpływu na kształt świata.

Absolwentka/absolwent kierunku uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki oraz z obszaru powiązanych z nią dyscyplin zaliczanych do nauk społecznych i humanistycznych. Jej najistotniejsze elementy obejmują treści dotyczące: specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki jako dyscypliny nauki; teoretycznych podstaw wychowania i kształcenia czerpanych z dyscyplin wobec pedagogiki pokrewnych i pomocniczych; różnych środowisk wychowawczych i instytucji kształcenia, wychowania i opieki; uczestników działalności pedagogicznej; projektowania ścieżki własnego rozwoju; zasad i norm etycznych.

Absolwentka/absolwent kierunku w trakcie studiów zdobywa podstawowe umiejętności związane z profilem zadań zawodowych, takie jak: obserwacja i interpretacja zjawisk społecznych; stosowanie wiedzy teoretycznej w analizie problemów pedagogicznych i w praktycznym działaniu; ocenianie przydatności metod i procedur w działalności pedagogicznej; komunikacja interpersonalna oraz stosowanie języka specjalistycznego; współdziałanie z innymi osobami i pracy w zespole; przedstawianie i ocenianie różnych opinii i stanowisk oraz dyskutowanie o nich; korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych; animowanie pracy nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką; samodzielne zdobywanie wiedzy i kierowanie rozwojem swoich profesjonalnych umiejętności; stosowanie zasad i norm etycznych; konstruowanie i prowadzenie badań pedagogicznych; posługiwanie się językiem obcym.

Absolwentka/absolwent kierunku w trakcie studiów zdobywa również podstawowe kompetencje społeczne niezbędne dla realizacji zadań zawodowych, takie jak: przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych; wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających wsparcia i pomocy; przekonanie o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych; świadomość wagi refleksji etycznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności; gotowość do działania w sposób przedsiębiorczy.

W trakcie studiów studenci dokonują wyboru specjalności, która gwarantuje dobre przygotowanie do ważnych społecznie i atrakcyjnych zawodów. Na kierunku prowadzone są specjalności:

1. Animacja społeczno-kulturowa

Specjalność przygotowuje zaangażowanych i kreatywnych specjalistów w zakresie animacji kultury, zarządzania projektami społecznymi, oraz realizacji działań kulturalno-oświatowych i edukacyjnych. Program specjalności pozwala na zdobycie zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, umożliwiających profesjonalne działanie animacyjne, przebiegające w społecznościach lokalnych i instytucjach/placówkach kultury, którego istotnymi elementami są: diagnoza potrzeb, planowanie, inicjowanie oraz ewaluacja działań, projektów i przedsięwzięć animacyjnych. Absolwenci specjalności są ponadto przygotowani do inicjowania działań projektowych, kampanii społecznych i lokalnych wydarzeń kulturalnych.Absolwenci specjalności mogą znaleźć zatrudnienie w instytucjach kultury (domy kultury, galerie, kina, teatry, muzea), w podmiotach sektora pozarządowego (fundacje i stowarzyszenia), w dedykowanych kulturze i sprawom społecznym wydziałach samorządów lokalnych (np. biura marketingu, wydziały ds. promocji kultury), a także w sektorze komercyjnym (firmy eventowe, prywatne instytucje kultury, agencje turystyczne). Mogą podjąć pracę w zawodach: pedagog animacji kulturalnej, animator kultury, animator czasu wolnego młodzieży, organizator imprez rozrywkowych/eventów, pracownik galerii/muzeum.

2. Edukacja medialna i techniki dziennikarskie

Specjalność przygotowuje kompetentnych i refleksyjnych specjalistów – innowatorów w zakresie edukacji medialnej, swobodnie posługujących się zarówno nowymi technologiami, jak i wybranymi technikami dziennikarskimi.  Absolwenci specjalności posiadają wiedzę umożliwiającą rozumienie zjawisk i procesów medialnych oraz ich znaczenie dla współczesnego człowieka, a także umiejętności pozwalające na jej wykorzystanie podczas świadomego i krytycznego projektowania różnorodnych przekazów medialnych i ich efektywnego zastosowania w działalności edukacyjnej, promocyjnej oraz twórczej w obszarze współpracy z mediami.
Absolwenci specjalności są przygotowani do pracy w sektorze medialnym (PR i reklama, portale internetowe, media społecznościowe etc.) oraz komercyjnym (np. firmy eventowe, szkoleniowe). Łącząc kompetencje pedagogiczne i medialne, mogą podejmować pracę w nowych zawodach, takich jak: pedagog mediów, dydaktyk multimedialny, metodyk edukacji na odległość, specjalista ds. uzależnień od mediów cyfrowych.
 
3. Psychopedagogika kreatywności

Specjalność kształci przedsiębiorczych i twórczych pedagogów wyposażonych w kompetencje przyszłości, pozwalające m.in. na rozpoznawanie i stymulowanie kreatywności oraz nauczanie twórczości dzieci, młodzieży i osób dorosłych.  Studia przygotowują do: prowadzenia treningów, szkoleń i zajęć ukierunkowanych na rozwijanie kreatywności; prowadzenia sesji twórczego rozwiązywania problemów w organizacjach i instytucjach; projektowania autorskich programów, metod, gier i pomocy edukacyjnych oraz pobudzania aktywności twórczej poprzez planowanie i wdrażanie projektów działań twórczych dla różnych grup odbiorców. 
Specjalność przygotowuje do pracy w sektorze publicznym i prywatnym m.in. w instytucjach edukacyjnych, ośrodkach edukacji twórczej, firmach szkoleniowych, fundacjach i stowarzyszeniach, domach kultury, salach zabaw, ośrodkach doskonalenia nauczycieli, ośrodkach badawczych oraz przedsiębiorstwach stawiających na twórczy rozwój pracowników oraz generowanie innowacji. Dzięki interdyscyplinarnemu programowi kształcenia, absolwenci specjalności są przygotowani do pracy na stanowiskach: wykładowca na kursach (edukator, trener) w firmach szkoleniowych oraz działach rozwoju pracowników, specjalisty do spraw organizacji szkoleń, projektanta usług edukacyjnych, metodyka kształcenia twórczego, menadżera projektów w organizacjach pozarządowych, animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy).  
 
4. Edukacja dorosłych i coaching kariery zawodowej

Specjalność przygotowuje do pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi oraz doprowadzenia profesjonalnej działalności coachingowej z indywidualnym klientem oraz zespołem lub grupą.  
Program specjalności umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji osób dorosłych, specyfiki pracy z dorosłymi oraz do konstruowania drogi rozwoju zawodowego człowieka dorosłego. Kształcenie na specjalności pozwala również na nabycie praktycznych umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, diagnozowaniapotrzeb edukacyjnych, tworzenia własnego warsztatu metodycznego i prowadzenia działalności w obszarze edukacji pozaformalnej.  
Absolwentka/absolwent może podjąć pracę w zawodach: organizator edukacji dorosłych; wykładowca na kursach (edukator, trener); pracownik działów szkoleniowych przedsiębiorstw i firm szkoleniowych; nauczyciel w placówkach pozaszkolnych) i w placówkach oświatowych edukacji dorosłych; pracownik agencji zatrudnienia, specjalista w działach związanych z zarządzaniem karierą i rozwojem zawodowym; pracownik działów marketingu i reklamy oraz redakcji portali edukacyjnych; pracownik organizacji pozarządowych, działających na polu edukacji dorosłych i wspomagania zatrudnienia. W wyniku przygotowania w zakresie coachingu absolwent/ka otrzymuje kwalifikacje w zawodzie trener osobisty (coach, mentor, tutor).

Przyznawane kwalifikacje:

licencjat z pedagogiki

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Efekty uczenia się zatwierdzone Uchwałą NR 172/2019 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie programu studiów na kierunku pedagogika o profilu ogólnoakademickim z późn. zm.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika absolwent:

w zakresie WIEDZY zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów; fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji; podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości;
w szczególności:
― ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych
― ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia i ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów
― zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz teorie jego rozwoju, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej
― zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych
― ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
― ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji, jak też wiedzę na temat edukacji włączającej i sposobów realizacji zasady inkluzji
― ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i naukach społecznych, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych
― ma uszczegółowioną wiedzę merytoryczną dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów; dla specjalności nauczycielskich w szczególności: ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów; ma uszczegółowioną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów; ma uszczegółowioną wiedzę na temat norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych na wybranym etapie i obszarze działalności pedagogicznej, jak też metodyki nauczania/prowadzenia zajęć i doboru efektywnych środków dydaktycznych
― ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej – w tym ich prawach – w zakresie określonym specjalnością studiów, dla specjalności nauczycielskich także: zna specyfikę funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie uzdolnionych
― ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
― ma podstawową wiedzę dotycząca pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych oraz dla specjalności nauczycielskich ma wiedzę na temat podstaw funkcjonowania i patologii aparatu mowy
― zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych ze studiowaną specjalnością oraz ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i podnoszenie kultury osobistej
― ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji
― zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego
― ma podstawową wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości w sektorze edukacji;

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT); wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej, związanej ze studiowaną specjalnością; komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii; brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym); samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;
w szczególności:
― potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów
― potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych, a dla specjalności nauczycielskich w szczególności: diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia; indywidualizować zadania i dobierać treści, metody i sposoby oceniania oraz promować osiągnięcia uczniów, rozwijać ich kreatywność i samodzielność myślenia; tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia; wykorzystywać proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem; odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku
― posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań
― potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań, a dla specjalności nauczycielskich w szczególności: wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla efektywności procesu kształcenia, wychowania i opieki; prowadzić pracę z dziećmi pochodzących ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających słabą znajomość języka polskiego;
― potrafi udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej
― potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych
― potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
― ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
― potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie, a dla specjalności nauczycielskich także: posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu
― potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową
― potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role
― potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji
― ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadkach trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów; wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; inicjowania działania na rzecz interesu publicznego; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu;
w szczególności:
― ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
― jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii
― ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie
― wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotów do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej
― jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy
― jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka oraz etyki badań naukowych
― ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotów do budowania umiejętnej współpracy i dobrej atmosfery dla komunikacji z całą społecznością szkolną oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog
― ma świadomość wagi uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: TODO!