Stacjonarne studia pierwszego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, kończą się nadaniem tytułu zawodowego licencjata po III roku studiów.
Studia, łączące uprawianie sztuk pięknych z zajęciami w zakresie pedagogiki i psychologii, kształcą wrażliwe i twórcze osoby, dbające o rozwijanie własnej osobowości. Gwarantują rozwój zamiłowań artystycznych oraz nabycie umiejętności związanych z przyszłą pracą plastyka, nauczyciela i animatora wydarzeń kulturalnych.
Studia na kierunku umożliwiają rozwój osobistych uzdolnień i predyspozycji artystycznych (kształcą artystę-plastyka), łącząc kompetencje w zakresie plastyki z uzyskaniem kompetencji pedagogicznych. Zapewnia wszechstronne poznanie i opanowanie klasycznych (malarstwo, rysunek, grafika warsztatowa, rzeźba) i współczesnych (fotografia, film, grafika komputerowa) mediów sztuk wizualnych. Program umożliwia spersonalizowanie kształcenia do indywidualnych potrzeb studenta poprzez wybór jednego z dwóch modułów.
Moduł Media Cyfrowe przeznaczony jest dla osób zainteresowanych poszerzeniem i pogłębieniem umiejętności posługiwania się mediami cyfrowymi (grafika i animacja komputerowa, film cyfrowy, wideo - art, elementy druku 3D itp.). W połączeniu z zajęciami z grafiki wydawniczej i projektowania graficznego zapewnia przygotowanie do pracy w wolnych zawodach artystycznych (np. grafik komputerowy czy fotograf dla agencji reklamowych).
Moduł Arteterapia umożliwia poszerzenie i wzbogacenie kompetencji pedagogicznych o znajomość technik arteterapii w stymulowania pracy uczniów; w połączeniu z warsztatami z umiejętności interpersonalnych uczy profesjonalnej pracy z grupą oraz daje narzędzia rozwiązywania sytuacji konfliktowych i obniżania poziomu stresu. Rozbudowuje możliwości pracy zawodowej o bycie arteterapeutą w instytucjach opieki psychiatrycznej, jak też świadczenie usług w zakresie zajęć arteterapeutycznych.
Przyznawane kwalifikacje:
licencjat z edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia, studia podyplomowe
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Efekty uczenia się zatwierdzone Uchwałą NR 173/2019 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie programu studiów na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych o profilu ogólnoakademickim z późn. zm.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych absolwent:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi z dziedziny sztuki, historii, sztuki, edukacji artystycznej, arteterapii; różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności artystycznej, edukacyjnej i arteterapeutycznej; w szczególności zna i rozumie: ― podstawowe zasady dotyczących realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych i innych dziedzin związanej z tokiem studiów ― w zaawansowanym zakresie zagadnienia z zakresu teorii i historii sztuki, kulturoznawstwa, estetyki, socjologii sztuki, filozofii i pedagogiki umożliwiającą odniesienie praktyki artystycznej do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych ― antropologiczne, filozoficzne, artystyczne, społecznokulturowe, historyczne, etyczne, biologiczne, psychologiczne i aksjologiczne podstawy klasycznych oraz współczesnych teorii i koncepcji pedagogiki, wychowania oraz nauczania-uczenia się i działań terapeutycznych, w tym z wykorzystaniem technik artystycznych ― teorię i metodologię badań stosowaną w dziedzinach naukowych i artystycznych związanych z zakresem studiów; ma zasadniczą orientację w piśmiennictwie naukowym (także w języku obcym), publikacjach środowiskowych zwartych i ciągłych, dotyczących dziedzin naukowych i artystycznych związanych z zakresem studiów ― tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin naukowych i artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów oraz widzi zależności pomiędzy tymi dyscyplinami ― problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności ― teorie i zasady komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; w tym przy użyciu środków komunikacji wizualnych oraz jej odniesienia do realizacji i prezentacji prac artystycznych w sztukach plastycznych ― rolę i zadania nauczyciela w procesie kształtowania postaw i zachowań uczniów oraz odwoływania się do norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w działalności pedagogicznej, szczególnie w zakresie edukacji artystycznej ― mechanizmy psychologiczne, w tym rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka ― treści nauczania; metody nauczania i efektywne środki dydaktyczne, w tym bezpieczne korzystanie z zasobów internetowych; skuteczne komunikowanie interpersonalne i społeczne; elementy praktycznej retoryki i efektywnej prezentacji oraz zasady emisji głosu ― projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej ― rozpoznawanie: uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasady i formy organizowania ich procesu nauczania-uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem zasad inkluzji i edukacji włączającej; typowych trudności uczniowskich oraz sposobach ich rozwiązywania włącznie z korzystaniem z pomocy specjalistycznej; patologii aparatu mowy i zasadach możliwych korekcji; możliwości uczniów oraz dostosowywaniu właściwych do ich potencjału metod nauczania i środków dydaktycznych, zwłaszcza dla uczniów szczególnie uzdolnionych ― w zakresie niezbędnym dla roli pełnionej w systemie oświatowym – podstawy prawne, instytucjonalne i organizacyjne pracy nauczyciela, w szczególności zna: prawa dziecka; cele, zadania, zasady organizacji i funkcjonowania instytucji systemu edukacji; właściwe przepisy prawa oświatowego; zna zasady BHP organizowania w placówkach oświatowych pracy uczniów, szczególnie w pracowniach plastycznych i komputerowych ― zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej ― uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej, w tym w obszarze arteterapii, w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji ― podstawowe zasady i mechanizmy rozwoju różnych form przedsiębiorczości w ujęciu przedmiotowym (aktywne działanie w sferze gospodarczej) i podmiotowym (cechy osobowe warunkujące aktywność gospodarczą), w tym ma wiedzę o aktywnym funkcjonowaniu w układzie instytucji obiegu sztuki ― pojęcia i zasady z zakresu prawa, w tym również prawa autorskiego, zarządzania własnością intelektualną oraz podstawową problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi: innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach z zakresu sztuk wizualnych, edukacji i arteterapii; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie w ramach sztuk wizualnych, edukacji artystycznej i arteterapii; komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, w tym prezentować efekty swojej pracy, zgodnie z regułami obowiązującymi w dziedzinie sztuk plastycznych, projektowych i edukacji; w szczególności potrafi: ― identyfikować złożone zjawiska i problemy wymagające podjęcia działań z obszaru sztuk pięknych, nauk humanistycznych i stosowanych nauk społecznych w zakresie edukacji artystycznej i pedagogicznej, wyjaśniać mechanizmy i uwarunkowania ich rozwoju właściwie dobierając źródła informacji, dokonując ich krytycznej oceny, analizy, syntezy i twórczej interpretacji ― samodzielnie realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności posługując się poznanymi technikami i technologiami ― projektować, realizować i monitorować działania z obszaru edukacji artystycznej i pedagogiki oraz podobnych działań wspomagających rozwój osobowy siebie i innych, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, właściwie dobierać i przystosowywać istniejące i opracowywać nowe metody, techniki i narzędzia; indywidualizować pracę z dzieckiem; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności ucznia ― posługiwać się wiedzą dotyczącą prawnych, etycznych i ekonomicznych zasad i norm życia społecznego oraz planowania i realizowania w tym względzie zaawansowanych działań artystycznych, edukacyjnych lub innych dotyczących wspomagania rozwoju opartych na technikach arteterapeutycznych ― konstruować projekty badawcze z zakresu sztuk pięknych i nauk humanistycznych i stosowanych nauk społecznych w zakresie edukacji artystycznej i pedagogicznej: formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze, opracowywać wyniki badań, formułować wnioski, dokonywać ich twórczej prezentacji, w mowie, piśmie i odpowiednich do danej dziedziny artystycznej form wypowiedzi wizualnej ― komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska sztuki i pedagogiki przy pomocy zaawansowanych technik i kanałów informacyjno-komunikacyjnych, czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych ze sztuką i pedagogiką, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk ― posługiwać się językiem obcym zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z zakresu dziedzin dotyczących kierunku studiów oraz poprawnie posługiwać się językiem polskim ― kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych, pedagogicznych lub podobnych w zakresie wspomagania rozwoju osobistego siebie i innych, także o charakterze interdyscyplinarnym, współpracować z innymi w ramach prac zespołowych ― samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego jako artysty i nauczyciela, w tym doskonalić wiedzę i umiejętności, poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia, a także inspirować uczestników procesów artystycznych i pedagogicznych oraz w zakresie arteterapii do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie ― samodzielnie planować i realizować działania z zakresu przedsiębiorczości, korzystając z wiedzy, umiejętności i komunikacji zdobytych w ramach toku studiów;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do: kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy; przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań w obszarach przynależnych do sztuki, edukacji i arteterapii; w szczególności jest gotów do: ― krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów ― świadomego podejmowania zobowiązań społecznych, w tym związanych z realizacją zadań zawodowych nauczyciela i edukatora i arteterapeuty, inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy ― odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej artysty, w tym: nieustannego doskonalenia warsztatu artystycznego, pogłębiania świadomości współczesnej roli społecznej artysty, komunikowania i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie, w tym przy użyciu nowoczesnych technologii, dbania o zachowania dziedzictwa kulturowego ― odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością edukacyjną, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania dylematów moralnych związanych z własną rolą zawodową i rolą innych specjalistów, podtrzymywania etosu zawodu i podejmowania działań nad rozwijaniem dorobku naukowego w zakresie edukacji artystycznej.
Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 202/2021 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie programu studiów na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych o profilu ogólnoakademickim.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych absolwent:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi z dziedziny sztuki, historii sztuki, edukacji artystycznej, arteterapii; różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności artystycznej, edukacyjnej i arteterapeutycznej;
w szczególności zna i rozumie:
- podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych i innych dziedzin związanych z tokiem studiów, - w zaawansowanym zakresie zagadnienia z zakresu teorii i historii sztuki, kulturoznawstwa, estetyki, socjologii sztuki, filozofii i pedagogiki umożliwiającą odniesienie praktyki artystycznej do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych, - antropologiczne, filozoficzne, artystyczne, społeczno-kulturowe, historyczne, etyczne, biologiczne, psychologiczne i aksjologiczne podstawy klasycznych oraz współczesnych teorii i koncepcji pedagogiki, wychowania oraz nauczania-uczenia się i działań terapeutycznych, w tym z wykorzystaniem technik artystycznych, - w zaawansowanym stopniu teorię i metodologię badań stosowaną w dziedzinach naukowych i artystycznych związanych z zakresem studiów; ma zasadniczą orientację w piśmiennictwie naukowym (także w języku obcym), publikacjach środowiskowych zwartych i ciągłych, dotyczących dziedzin naukowych i artystycznych związanych z zakresem studiów, - tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin naukowych i artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów oraz widzi zależności pomiędzy tymi dyscyplinami, - problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności, - teorie i zasady komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; w tym przy użyciu środków komunikacji wizualnych oraz jej odniesienia do realizacji i prezentacji prac artystycznych w sztukach plastycznych, - rolę i zadania nauczyciela w procesie kształtowania postaw i zachowań uczniów oraz odwoływania się do norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w działalności pedagogicznej, szczególnie w zakresie edukacji artystycznej, - mechanizmy psychologiczne, w tym rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka, - pojęcia: treści nauczania; metody nauczania i efektywne środki dydaktyczne, w tym bezpieczne korzystanie z zasobów internetowych; skuteczne komunikowanie interpersonalne i społeczne; elementy praktycznej retoryki i efektywnej prezentacji oraz zasady emisji głosu, - projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, - rozpoznawanie: uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasady i formy organizowania ich procesu nauczania-uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem zasad inkluzji i edukacji włączającej; typowych trudności uczniowskich oraz sposobach ich rozwiązywania włącznie z korzystaniem z pomocy specjalistycznej; patologii aparatu mowy i zasadach możliwych korekcji; możliwości uczniów oraz dostosowywaniu właściwych do ich potencjału metod nauczania i środków dydaktycznych, zwłaszcza dla uczniów szczególnie uzdolnionych, - w zakresie niezbędnym dla roli pełnionej w systemie oświatowym – podstawy prawne, instytucjonalne i organizacyjne pracy nauczyciela, w szczególności zna: prawa dziecka; cele, zadania, zasady organizacji i funkcjonowania instytucji systemu edukacji; właściwe przepisy prawa oświatowego; zna zasady BHP organizowania w placówkach oświatowych pracy uczniów, szczególnie w pracowniach plastycznych i komputerowych, - zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, - uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej, w tym w obszarze arteterapii, w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, - podstawowe zasady i mechanizmy rozwoju różnych form przedsiębiorczości w ujęciu przedmiotowym (aktywne działanie w sferze gospodarczej) i podmiotowym (cechy osobowe warunkujące aktywność gospodarczą), w tym ma wiedzę o aktywnym funkcjonowaniu w układzie instytucji obiegu sztuki, - w pogłębiony sposób - pojęcia i zasady z zakresu prawa, w tym również prawa autorskiego, zarządzania własnością intelektualną oraz podstawową problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach z zakresu sztuk wizualnych, edukacji i arteterapii; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie w ramach sztuk wizualnych, edukacji artystycznej i arteterapii; komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, w tym prezentować efekty swojej pracy, zgodnie z regułami obowiązującymi w dziedzinie sztuk plastycznych, projektowych i edukacji;
w szczególności potrafi:
- identyfikować złożone zjawiska i problemy wymagające podjęcia działań z obszaru sztuk pięknych, nauk humanistycznych i stosowanych nauk społecznych w zakresie edukacji artystycznej i pedagogicznej, wyjaśniać mechanizmy i uwarunkowania ich rozwoju właściwie dobierając źródła informacji, dokonując ich krytycznej oceny, analizy, syntezy i twórczej interpretacji, - samodzielnie realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności posługując się poznanymi technikami i technologiami, - projektować, realizować i monitorować działania z obszaru edukacji artystycznej i pedagogiki oraz podobnych działań wspomagających rozwój osobowy siebie i innych, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, właściwie dobierać i przystosowywać istniejące i opracowywać nowe metody, techniki i narzędzia; indywidualizować pracę z dzieckiem; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności ucznia, - posługiwać się wiedzą dotyczącą prawnych, etycznych i ekonomicznych zasad i norm życia społecznego oraz planowania i realizowania w tym względzie zaawansowanych działań artystycznych, edukacyjnych lub innych dotyczących wspomagania rozwoju opartych na technikach arteterapeutycznych, - konstruować projekty badawcze z zakresu sztuk pięknych i nauk humanistycznych i stosowanych nauk społecznych w zakresie edukacji artystycznej i pedagogicznej: formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze, opracowywać wyniki badań, formułować wnioski, dokonywać ich twórczej prezentacji, w mowie, piśmie i odpowiednich do danej dziedziny artystycznej form wypowiedzi wizualnej, - komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska sztuki i pedagogiki przy pomocy zaawansowanych technik i kanałów informacyjno-komunikacyjnych, czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych ze sztuką i pedagogiką, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk, - posługiwać się językiem obcym zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z zakresu dziedzin dotyczących kierunku studiów oraz poprawnie posługiwać się językiem polskim, - kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych, pedagogicznych lub podobnych w zakresie wspomagania rozwoju osobistego siebie i innych, także o charakterze interdyscyplinarnym, współpracować z innymi w ramach prac zespołowych, - samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego jako artysty i nauczyciela, w tym doskonalić wiedzę i umiejętności, poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia, a także inspirować uczestników procesów artystycznych i pedagogicznych oraz w zakresie arteterapii do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie, - samodzielnie planować i realizować działania z zakresu przedsiębiorczości, korzystając z wiedzy, umiejętności i komunikacji zdobytych w ramach toku studiów;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy; przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań w obszarach przynależnych do sztuki, edukacji i arteterapii;
w szczególności jest gotów do:
- krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów, - świadomego podejmowania zobowiązań społecznych, w tym związanych z realizacją zadań zawodowych nauczyciela i edukatora i arteterapeuty, inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej artysty, w tym: nieustannego doskonalenia warsztatu artystycznego, pogłębiania świadomości współczesnej roli społecznej artysty, komunikowania i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie, w tym przy użyciu nowoczesnych technologii, dbania o zachowanie dziedzictwa kulturowego, - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością edukacyjną, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania dylematów moralnych związanych z własną rolą zawodową i rolą innych specjalistów, podtrzymywania etosu zawodu i podejmowania działań nad rozwijaniem dorobku naukowego w zakresie edukacji artystycznej.
Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 442/2022 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 28 września 2022 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 324/2022 z dnia 16 marca 2022 r. w sprawie programu studiów na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych o profilu ogólnoakademickim.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych absolwent:
w zakresie WIEDZY zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi z dziedziny sztuki, historii, sztuki, edukacji artystycznej, arteterapii; różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności artystycznej, edukacyjnej i arteterapeutycznej;
w szczególności zna i rozumie:
- podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych i innych dziedzin związanych z tokiem studiów, - w zaawansowanym zakresie zagadnienia z zakresu teorii i historii sztuki, kulturoznawstwa, estetyki, socjologii sztuki, filozofii i pedagogiki umożliwiającą odniesienie praktyki artystycznej do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych, - antropologiczne, filozoficzne, artystyczne, społeczno-kulturowe, historyczne, etyczne, biologiczne, psychologiczne i aksjologiczne podstawy klasycznych oraz współczesnych teorii i koncepcji pedagogiki, wychowania oraz nauczania-uczenia się i działań terapeutycznych, w tym z wykorzystaniem technik artystycznych, - w zaawansowanym stopniu teorię i metodologię badań stosowaną w dziedzinach naukowych i artystycznych związanych z zakresem studiów; ma zasadniczą orientację w piśmiennictwie naukowym (także w języku obcym), publikacjach środowiskowych zwartych i ciągłych, dotyczących dziedzin naukowych i artystycznych związanych z zakresem studiów, - tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin naukowych i artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów oraz widzi zależności pomiędzy tymi dyscyplinami, - problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności, - teorie i zasady komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; w tym przy użyciu środków komunikacji wizualnych oraz jej odniesienia do realizacji i prezentacji prac artystycznych w sztukach plastycznych, - rolę i zadania nauczyciela w procesie kształtowania postaw i zachowań uczniów oraz odwoływania się do norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w działalności pedagogicznej, szczególnie w zakresie edukacji artystycznej, - mechanizmy psychologiczne, w tym rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka, - pojęcia: treści nauczania; metody nauczania i efektywne środki dydaktyczne, w tym bezpieczne korzystanie z zasobów internetowych; skuteczne komunikowanie interpersonalne i społeczne; elementy praktycznej retoryki i efektywnej prezentacji oraz zasady emisji głosu, - projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, - rozpoznawanie: uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi oraz zasady i formy organizowania ich procesu nauczania-uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem zasad inkluzji i edukacji włączającej; typowych trudności uczniowskich oraz sposobach ich rozwiązywania włącznie z korzystaniem z pomocy specjalistycznej; patologii aparatu mowy i zasadach możliwych korekcji; możliwości uczniów oraz dostosowywaniu właściwych do ich potencjału metod nauczania i środków dydaktycznych, zwłaszcza dla uczniów szczególnie uzdolnionych, - w zakresie niezbędnym dla roli pełnionej w systemie oświatowym – podstawy prawne, instytucjonalne i organizacyjne pracy nauczyciela, w szczególności zna: prawa dziecka; cele, zadania, zasady organizacji i funkcjonowania instytucji systemu edukacji; właściwe przepisy prawa oświatowego; zna zasady BHP organizowania w placówkach oświatowych pracy uczniów, szczególnie w pracowniach plastycznych i komputerowych, - zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, - uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej, w tym w obszarze arteterapii, w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, - podstawowe zasady i mechanizmy rozwoju różnych form przedsiębiorczości w ujęciu przedmiotowym (aktywne działanie w sferze gospodarczej) i podmiotowym (cechy osobowe warunkujące aktywność gospodarczą), w tym ma wiedzę o aktywnym funkcjonowaniu w układzie instytucji obiegu sztuki, - w pogłębiony sposób - pojęcia i zasady z zakresu prawa, w tym również prawa autorskiego, zarządzania własnością intelektualną oraz podstawową problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności;
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach z zakresu sztuk wizualnych, edukacji i arteterapii; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie w ramach sztuk wizualnych, edukacji artystycznej i arteterapii; komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, w tym prezentować efekty swojej pracy, zgodnie z regułami obowiązującymi w dziedzinie sztuk plastycznych, projektowych i edukacji;
w szczególności potrafi:
- identyfikować złożone zjawiska i problemy wymagające podjęcia działań z obszaru sztuk pięknych, nauk humanistycznych i stosowanych nauk społecznych w zakresie edukacji artystycznej i pedagogicznej, wyjaśniać mechanizmy i uwarunkowania ich rozwoju właściwie dobierając źródła informacji, dokonując ich krytycznej oceny, analizy, syntezy i twórczej interpretacji, - samodzielnie realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności posługując się poznanymi technikami i technologiami, - projektować, realizować i monitorować działania z obszaru edukacji artystycznej i pedagogiki oraz podobnych działań wspomagających rozwój osobowy siebie i innych, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, właściwie dobierać i przystosowywać istniejące i opracowywać nowe metody, techniki i narzędzia; indywidualizować pracę z dzieckiem; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności ucznia, - posługiwać się wiedzą dotyczącą prawnych, etycznych i ekonomicznych zasad i norm życia społecznego oraz planowania i realizowania w tym względzie zaawansowanych działań artystycznych, edukacyjnych lub innych dotyczących wspomagania rozwoju opartych na technikach arteterapeutycznych, - konstruować projekty badawcze z zakresu sztuk pięknych i nauk humanistycznych i stosowanych nauk społecznych w zakresie edukacji artystycznej i pedagogicznej: formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze, opracowywać wyniki badań, formułować wnioski, dokonywać ich twórczej prezentacji, w mowie, piśmie i odpowiednich do danej dziedziny artystycznej form wypowiedzi wizualnej, - komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska sztuki i pedagogiki przy pomocy zaawansowanych technik i kanałów informacyjno-komunikacyjnych, czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych ze sztuką i pedagogiką, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk, - posługiwać się językiem obcym zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z zakresu dziedzin dotyczących kierunku studiów oraz poprawnie posługiwać się językiem polskim, - kierować pracą zespołu w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań artystycznych, pedagogicznych lub podobnych w zakresie wspomagania rozwoju osobistego siebie i innych, także o charakterze interdyscyplinarnym, współpracować z innymi w ramach prac zespołowych, - samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego jako artysty i nauczyciela, w tym doskonalić wiedzę i umiejętności, poznane techniki warsztatowe poprzez umiejętne, systematyczne, konsekwentne dalsze indywidualne ćwiczenia, a także inspirować uczestników procesów artystycznych i pedagogicznych oraz w zakresie arteterapii do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie, - samodzielnie planować i realizować działania z zakresu przedsiębiorczości, korzystając z wiedzy, umiejętności i komunikacji zdobytych w ramach toku studiów;
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim; samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje, i organizacji, w których uczestniczy; przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań w obszarach przynależnych do sztuki, edukacji i arteterapii i zrównoważonego rozwoju;
w szczególności jest gotów do:
- krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów, - świadomego podejmowania zobowiązań społecznych, w tym związanych z realizacją zadań zawodowych nauczyciela i edukatora i arteterapeuty, inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej artysty, w tym: nieustannego doskonalenia warsztatu artystycznego, pogłębiania świadomości współczesnej roli społecznej artysty, komunikowania i inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie, w tym przy użyciu nowoczesnych technologii, dbania o zachowanie dziedzictwa kulturowego, - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością edukacyjną, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania dylematów moralnych związanych z własną rolą zawodową i rolą innych specjalistów, podtrzymywania etosu zawodu i podejmowania działań nad rozwijaniem dorobku naukowego w zakresie edukacji artystycznej.