Akademia - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Pedagogika zdolności i informatyki > Pedagogika zdolności i informatyki (stacjonarne I stopnia)

Pedagogika zdolności i informatyki (stacjonarne I stopnia) (DZ-PZ-1)

studia pierwszego stopnia (licencjackie)
stacjonarne, 3 lata (6 semestrów)
Język: polski

Stacjonarne studia pierwszego stopnia (dzienne) na kierunku Pedagogika zdolności i informatyki, zakończone dyplomem licencjata po III roku studiów.

Studia na kierunku nauczycielskim przygotowują do pracy pedagogicznej z uczniem, zdolnym oraz do prowadzenia zajęć komputerowych i informatyki.
W ramach zajęć z zakresu pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości rozwijają wiedzę stymulującą do działań na rzecz rozwoju własnych zdolności oraz kreatywności. W ramach zajęć informatycznych rozwijają umiejętności efektywnego korzystania z nowoczesnych technologii we własnym rozwoju oraz realizacji zajęć informatycznych z  wykorzystaniem komputerów, urządzeń mobilnych i robotów edukacyjnych oraz aktualnego oprogramowania edukacyjnego. Absolwent został przygotowany do dostrzegania i podejmowania zadań programistycznych i rozwiązywania problemów dzięki kształceniu myślenia algorytmicznego, heurystycznego i  komputacyjnego.

Studia gwarantują solidne przygotowanie pedagogiczne wzbogacone o zajęcia z heurystyki, nowatorstwa pedagogicznego, pedagogiki zdolności i twórczości oraz rozbudowane umiejętności informatyczne. W rezultacie studia ułatwią znalezienie interesującej pracy w placówkach edukacyjnych, firmach komercyjnych w branży szkoleniowej, fundacjach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach upowszechniania kultury, świetlicach oraz innych instytucjach ukierunkowanych na kreatywność i wymagających wysokich kompetencji informatycznych.

Dla zainteresowanych pracą w szkole w zawodzie nauczyciela studia na kierunku inicjują drogę kształcenia do pracy w charakterze pedagoga  i nauczyciela zajęć informatycznych, uprawniając do kontynuacji studiów na stopniu drugim, dającym pełne kwalifikacje w tym zakresie (zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli pełne kwalifikacje do pracy w szkole uzyskuje się po ukończeniu studiów II stopnia, a więc w pięcioletniej ścieżce kształcenia).

Przyznawane kwalifikacje:

licencjat z pedagogiki zdolności i informatyki

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 211/2021 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie programu studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika zdolności i informatyki o profilu ogólnoakademickim.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika zdolności i informatyki absolwent:

w zakresie WIEDZY zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, a także powiązania z innymi dziedzinami nauk, różnorodne, złożone uwarunkowania prowadzonej działalności w zakresie pedagogiki, pedagogiki zdolności i edukacji informatycznej;

w szczególności:

- ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki oraz informatyki w systemie nauk, o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna właściwą dla nich terminologię oraz modele teoretyczne,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia i ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów,
- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz teorie jego rozwoju, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej,
- zna specyfikę funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego: człowieka i świata wynikającą z rozwoju cywilizacyjnego oraz możliwości zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej, wspomaganej komputerowo,
- ma wiedzę z zakresu ogólnych zagadnień informatyki oraz budowy i funkcjonowania systemów informatycznych; zna zasady budowy współczesnych komputerów i urządzeń z nimi współpracujących, systemów operacyjnych, sieci komputerowych; zna budowę i zasady działania urządzeń przetwarzania i transmisji danych, robotów edukacyjnych itp.,
- zna możliwości i zastosowania oprogramowania komputerowego: programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych,
- zna i rozumie kluczowe zagadnienia z obszaru algorytmiki i programowania, w tym: możliwości i zakres zastosowania algorytmiki, środowiska programistyczne i języki programowania wykorzystywane w edukacji informatycznej,
- ma wiedzę na temat możliwości i ograniczeń korzystania z Internetu: zna zasady bezpieczeństwa korzystania z sieci komputerowej, w tym bezpieczeństwa danych i urządzeń technicznych,
- ma wiedzę dotyczącą gromadzenia, selekcji i przetwarzania danych oraz repozytoriów danych, z naciskiem na relacyjne bazy danych, zna skutki przeładowania informacyjnego,
- zna specjalistyczny sprzęt informatyczny i oprogramowanie wspomagające osoby z niepełnosprawnościami,
- ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących,
- ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji, jak też wiedzę na temat edukacji włączającej i sposobów realizacji zasady inkluzji,
- ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i naukach społecznych, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych,
- ma wiedzę merytoryczną dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w obszarze pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości,
- ma wiedzę na temat zawodu nauczyciela informatyki i pedagoga szkolnego, zagadnień związanych z planowaniem ścieżki rozwoju zawodowego oraz roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań podmiotów uczestniczących w procesie edukacji,
- ma wiedzę na temat norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w pracy pedagoga zdolności oraz metodyki nauczania przedmiotów informatycznych/prowadzenia zajęć i doboru efektywnych środków dydaktycznych i form pracy z uczniami,
- ma uszczegółowioną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów,
- ma wiedzę na temat kształtowania postaw i zachowań uczniów w obszarze funkcjonowania społecznego, emocjonalnego i poznawczego,
- ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej w tym uczniach ze specjalnymi (zróżnicowanymi) potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, zna kluczowe pojęcia, klasyfikację i akty prawne dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń,
- ma podstawową wiedzę dotyczącą pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji,
- zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego w tym odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystania mediów cyfrowych,
- ma wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości w sektorze edukacji,
- zna i rozumie podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy oraz zasady efektywnego posługiwania się narządami mowy;

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach, wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie, skutecznie komunikować się z otoczeniem, uzasadniać swoje stanowisko, korzystać z opinii ekspertów;

w szczególności:

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaprojektować rozwiązania zidentyfikowanych problemów,
- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych,
- potrafi stosować terminologię z obszaru informatyki w zakresie opisu urządzeń i oprogramowania,
- umie korzystać z urządzeń technicznych, komputerowych i sieci teleinformatycznych; stosować oprogramowanie komputerowe: korzystać z programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych; w sposób swobodny i świadomy korzysta z Internetu kierując się zasadami bezpieczeństwa, netykietą i prawami autorskimi; potrafi zaprojektować, repozytoria danych, szczególnie relacyjne bazy danych, zarządza danymi i ich strukturami,
- potrafi przygotowywać algorytmy, programować w różnych środowiskach programistycznych i językach programowania kierując się przy ich doborze możliwościami programu oraz poziomem kształcenia,
- potrafi dobrać i stosować technologie informatyczne wspierające osoby z niepełnosprawnościami,
- umie diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia,
- umie indywidualizować zadania i dobierać treści, metody i sposoby oceniania oraz promować osiągnięcia uczniów, rozwijać ich zdolności, kreatywność i samodzielność,
- potrafi tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia,
- potrafi wykorzystywać sytuacje trudne i błędy uczniowskie oraz proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem,
- potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku,
- posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań,
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań,
- potrafi prowadzić pracę z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; pracować w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego i z dziećmi posiadającymi słabą znajomość języka polskiego; potrafi udzielić pomocy pedagogicznej w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych, wspieraniu działań edukacyjnych, organizacji działań profilaktycznych, uzasadnia potrzebę kształtowania właściwych postaw wobec osób z niepełnosprawnością i ich miejsca w życiu społecznym,
- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych,
- potrafi udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej,
- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, podejmuje autorefleksję i działania na rzecz rozwoju zawodowego,
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie,
- posługuje się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu,
- potrafi planować i organizować pracę indywidualną i zespołową podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych, stosować odpowiednie zasady, metody oraz środki dydaktyczne dbając o efektywność podejmowanych działań,
- na podstawie modeli teoretycznych konstruuje narzędzia identyfikacji uczniów zdolnych, narzędzia do badania potencjału twórczego i postawy twórczej; narzędzia ewaluacji realizowanych treningów,
- umie analizować i konstruować dokumentację związaną z działalnością szkoły oraz procesami pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
- dba o własny rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji;

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do kultywowania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, dostrzegania potrzeb społecznych i inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, samodzielnego podejmowania decyzji, dbałości o aktualizację zdobywanej wiedzy, krytycznej oceny działań własnych, działań zespołów, którymi kieruje i organizacji, w których uczestniczy, przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań;

w szczególności:

- ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności,
- jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii,
- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie,
- wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz jest gotów do budowania relacji opartych na zaufaniu w miejscu prowadzonej działalności pedagogicznej,
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy oraz dbając o rozwój tych instytucji,
- jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka oraz etyki badań naukowych,
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotów do budowania umiejętnej współpracy i dobrej atmosfery dla komunikacji z całą społecznością szkolną oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog,
- ma świadomość wagi uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego,
- ma świadomość znaczenia wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych, profesjonalnego rozwiązywania konfliktów i okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się,
- ma świadomość znaczenia rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie,
- ma gotowość promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej,
- ma świadomość znaczenia dbałości o zdrowie i aktywność fizyczną,
- ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów w różnych obszarach życia szkolnego i poza szkolnego oraz wykonywania zadań zespołowych.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: TODO!