Akademia - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna > Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (stacjonarne jednolite magisterskie)

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (stacjonarne jednolite magisterskie) (DM-PW-1)

jednolite studia magisterskie
stacjonarne, 5 lat (10 semestrów)
Język: polski

Studia na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (stacjonarne jednolite magisterskie)  nadają kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, przygotowane we współpracy ze środowiskiem praktyków pracujących w placówkach oświatowych. Program studiów oparty jest na współczesnej wiedzy o rozwoju, wychowaniu i kształceniu dzieci, uwzględnia szeroki zakres kompetencji nauczyciela, w tym w obszarze pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Zajęcia na studiach prowadzą wysokiej klasy nauczyciele akademiccy i praktycy, współpracujący w ramach projektów międzynarodowych z wieloma ośrodkami zagranicznymi i wykorzystujący nowoczesne metody profesjonalnego rozwoju studentów.

Kierunek wysoko oceniany przez krajowych i zagranicznych ekspertów: w roku 2021 uzyskał prestiżowy międzynarodowy certyfikat jakości Journey to Changemaker (jako drugi w Polsce i pierwszy dla kierunku pedagogicznego).

Studenci kierunku wyróżniają się poziomem wiedzy i umiejętności, są  rozpoznawalni i bardzo wysoko cenieni na rynku pracy.

Dodatkowym warunkiem rekrutacji na kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przedłożenie zaświadczenia od logopedy potwierdzające poprawność wymowy kandydata.

Przyznawane kwalifikacje:

magisterium z pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Efekty uczenia się zatwierdzone uchwałą nr 199/2019 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 24 września 2019 r.

Po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna absolwent:

w zakresie WIEDZY zna i rozumie w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami; różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej;

w szczególności zna i rozumie:

- kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek; typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych; elementy socjologii edukacji; fundamentalne dylematy współczesnej edukacji,
- procesy wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne); ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę wychowania; zagadnienie wychowania jako spotkania w dialogu; zagadnienie wychowania do odpowiedzialnej wolności; typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami; główne środowiska wychowawcze, zagadnienie społeczeństwa wielokulturowego, podstawy dialogu międzykulturowego,
- rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela; etykę zawodową nauczyciela, znaczenie własnych założeń i intencji podczas działania pedagogicznego; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; umiejętności dokonywania autoanalizy sytuacji życiowej i zawodowej; zagadnienie początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego; uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela,
- terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; główne tendencje rozwojowe pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej,
- rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów,
- koncepcje dziecka i dzieciństwa (Childhood Studies) i ich uwarunkowania kulturowe i społeczne; interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka; perspektywy metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem, a także wymagania etyczne badań z udziałem dzieci,
- typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi; modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia,
- podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego,
- rozwój człowieka w cyklu życia, proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; normy rozwojowe (różnorodność ujęć) oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej; rozwój i kształtowanie osobowości; zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia,
- psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów; modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania; trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań,
- teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów,
- znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych,
- predyspozycje rozwojowe we wczesnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego,
- sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów,
- strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu i w szkole oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego,
- funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku,
- podstawy i zakres doboru treści nauczania dzieci lub uczniów w zakresie języka polskiego; pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku; orientację w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy,
- podstawowe struktury gramatyczne oraz formy językowe,
- kulturę krajów z danego obszaru językowego oraz wybraną literaturę, rymowanki i piosenki oraz zabawy dla dzieci w języku obcym,
- podstawowe struktury matematyki szkolnej: liczby i ich własności, zbiory liczbowe, działania na liczbach, figury, relacje i zależności funkcyjne, reprezentacje graficzne,
- treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach I–III: liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetrię, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesną algebraizację, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe,
- treści nauczania matematyki w zakresie starszych klas szkoły podstawowej: własności liczb całkowitych i wymiernych, działania na ułamkach, wyrażenia algebraiczne, rozumowanie geometryczne i jego zapis, przeliczanie jednostek miary, zliczanie za pomocą reguł mnożenia i dodawania, zasadę szufladkową, definiowanie figur, badanie ich własności (kąty, wielokąty, koło), proste konstrukcje geometryczne – prostopadłość i równoległość na płaszczyźnie i w przestrzeni, figury przestrzenne, kodowanie położenia na płaszczyźnie i w przestrzeni, elementy statystyki opisowej, graficzne reprezentowanie danych, podstawowe konstrukcje geometryczne, algorytmy i konstrukcje rekurencyjne,
- rozumowania matematyczne w zakresie matematyki szkolnej, w tym wnioskowanie dedukcyjne, argumentowanie i zapisywanie rozumowań, wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień, formułowanie i weryfikację hipotez, rozumowania dedukcyjne w geometrii płaskiej i przestrzennej,
- zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych obszarach, w tym w technice, sztuce, ekonomii, przyrodzie,
- kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia,
- podstawowe pojęcia w zakresie wiedzy o społeczeństwie,
- podstawy przedsiębiorczości i ekonomii, w tym zasady tworzenia różnych form przedsiębiorczości,
- podstawowe pojęcia i zasady informatyki w zakresie, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami,
- zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania,
- zasady projektowania algorytmów oraz ich realizacji w postaci komputerowej,
- zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania,
- społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań oraz wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym,
- uwarunkowania profesjonalnego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych i informatyki; komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów,
- podstawy teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w edukacji plastycznej dziecka lub ucznia,
- zasoby i zasady upowszechniania różnorodnych przekazów wizualnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania,
- współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie,
- podstawy rysunku,
- terminologię z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej,
- źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia,
- cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; formy wykonywania muzyki, budowę utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej,
- podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci lub uczniów w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie,
- założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci lub uczniów,
- sytuację dziecka w świecie współczesnej techniki,
- cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania,
- współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie,
- terminologię z zakresu aktywności i sprawności fizycznej,
- związki aktywności i sprawności fizycznej ze zdrowiem,
- formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów, zachęcające ich do aktywności fizycznej,
- proces uczenia się i nauczania czynności ruchowych,
- zaburzenia postawy ciała i prawidłowe wzorce ruchu,
- wybrane współczesne koncepcje i modele wychowania fizycznego w Polsce i na świecie,
- modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia,
- istotę umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych,
- podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka,
- sposoby wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu; możliwości zmian w otoczeniu dziecka lub ucznia; procesy uczenia się mózgu,
- zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym: behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka lub ucznia; proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole; strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka; rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej, technicznej,
- organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym: psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów,
- zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej; sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III; zasady projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania,
- kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych; teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III; ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, w tym: cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania; uczestnictwo ucznia w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania; system zapewnienia jakości pracy przedszkola i szkoły; proces ewaluacji w przedszkolu i szkole; metody i techniki ewaluacyjne,
- wartości, modele i zasady krytycznej praktyki; autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela; zasady tworzenia autorskich programów nauczania; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym,
- proces nauczania-uczenia się; zasady projektowania działań edukacyjnych; style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela; modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne,
- sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
- spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania,
- sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, tzw. inicjacja czytelnicza i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi (uczniami),
- metody nauczania języka obcego dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, w tym Total Physical Response (TPRJ). J. Ashera, The Silent Way C. Gattegno,
- podstawę programową dla I etapu edukacyjnego w zakresie języka obcego,
- metody projektowania zajęć z języka obcego, dobór i opracowanie środków dydaktycznych; strategie tworzenia warunków do nauczania-uczenia się sytuacyjnego w codziennej aktywności dzieci lub uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji; uczenie się we wspólnym działaniu, w różnych rodzajach zabaw, w tym: tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzycznych, dydaktycznych, twórczych, w naturalnych sytuacjach i w kontekstach społecznych,
- znaczenie gier i zabaw, teatru i dramy, storytelling, piosenki i ruchu w nauczaniu języka obcego dzieci lub uczniów; techniki multimedialne w nauczaniu języka obcego,
- zasady oceniania umiejętności językowych dzieci lub uczniów,
- stadia rozwoju umysłowego w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej; poziom rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych,
- zagadnienia edukacji matematycznej w przedszkolu: podstawa programowa i program edukacji matematycznej, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia – kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalność operacji, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, rozwijanie orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru, dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych, rozdawanie i rozdzielanie po kilka, rozwijanie intuicji geometrycznych, gry i zabawy z wątkiem matematycznym, proste gry strategiczne,
- zagadnienia edukacji matematycznej w klasach I–III szkoły podstawowej: podstawa programowa, projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, wprowadzaniu symboliki i zapisu matematycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej, kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych,
- rolę pracy domowej ucznia i zasady konstruowania sprawdzianów i oceniania,
- formy aktywności dzieci lub uczniów: manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań np. z wykorzystaniem łamigłówek,
- znaczenie obliczeń pamięciowych, trudności w opanowaniu rachunków pamięciowych, techniki kształcenia biegłości rachunkowej, strategie sprytnych rachunków,
- metody pracy z zadaniami tekstowymi, metody stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych,
- znaczenie kształtowania umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, stawiania i weryfikowania hipotez, dostrzegania i wykorzystywania regularności i analogii, używania argumentacji i kontrprzykładów, w tym: w rozwiązywaniu łamigłówek, abstrahowania, uogólniania, klasyfikowania, definiowania i algorytmizowania,
- rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym,
- środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci: pakiety edukacyjne, karty pracy, elementy do manipulacji i klasyfikacji, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire’a, kostki do gry, domina, karty, mozaiki, konstrukcyjne klocki geometryczne różnych typów, łamigłówki logiczne, proste gry strategiczne,
- znaczenie wykorzystania gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych, w tym: zastosowanie w pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz z uczniem zdolnym; zasady konstruowania gier przez uczniów, zespołowe formy uczenia się i utrwalania wiadomości,
- rolę konkursów matematycznych dla uczniów klas I–III: rodzaje, zasady rozgrywania, charakter zadań, walory kształcące; sposoby przygotowania uczniów do udziału w konkursach,
- sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
- znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów, organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom samodzielną eksplorację,
- sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci lub uczniów,
- znaczenie celowego i właściwego posługiwania się przez uczniów typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji,
- znaczenie stwarzania sytuacji problemowych w otoczeniu uczniów oraz z zakresu innych edukacji, które uczniowie modelują i rozwiązują, tworząc algorytm, odtwarzają go poza komputerem oraz realizują w wersji komputerowej,
- rolę rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnego języka programowania,
- rolę integrowania zajęć edukacji informatycznej z elementami innych edukacji oraz aktywnościami wizualnymi, słuchowymi i kinestetycznymi,
- znaczenie promowania i kształtowania u uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych,
- etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia,
- sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka lub ucznia,
- zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I– III szkoły podstawowej,
- metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze,
- zasady projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
- znaczenie wykonywania utworów muzycznych przez dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
- zasady projektowania zajęć umuzykalniających zorientowanych na przyjemność działań podejmowanych przez dzieci lub uczniów, a nie sam efekt,
- sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka lub ucznia,
- metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności muzycznych i monitorowania jego rozwoju muzycznego,
- etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka lub ucznia,
- ideę inicjacji technicznej dziecka lub ucznia,
- zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze; metody projektowania zajęć technicznych,
- potrzebę kształtowania umiejętności technicznych dzieci lub uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej,
- znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych,
- zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci lub uczniów, w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych w sali sportowej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
- metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem oraz oceny wysiłku i osiągnięć dzieci lub uczniów,
- strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi,
- metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu,
- sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów,
- modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia,
- teorie, koncepcje i modele specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym: ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genowym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych,
- rodzaje specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, a przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego,
- założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym,
- teorie, klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
- teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej,
- cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym, w procesie wychowania i kształcenia,
- funkcjonowanie przedszkola lub szkoły jako organizacji,
- podstawy prawa oświatowego,
- nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli,
- zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego lub wewnątrzszkolnego,
- prawa dziecka,
- zasady bezpieczeństwa uczniów w przedszkolu lub szkole i poza nimi, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej,
- teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym u progu wychowania przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej (klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy wspomagania rozwoju dziecka lub ucznia na etapie wczesnej edukacji,
- podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz zasad konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej,
- dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań u dzieci,
- zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola i szkoły, w tym: podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy,
- zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy,
- pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej,
- zagadnienia praktyki wystąpień publicznych,
- zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej,
- poprawność i sprawność językową,
- zasady emisji głosu,
- sposób funkcjonowania przedszkoli, szkół lub placówek oświatowych, organizację ich pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji,
- realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne charakterystyczne dla przedszkola i szkoły, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówki oświatowej oraz środowisko w jakim one działają,
- zasady organizacji szkół lub placówek oświatowych, w tym: podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli,
- specyficzne dla placówki oświatowej codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy,
- codzienną rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci lub uczniów oraz jego warsztat pracy,
- kontekstowość, otwartość i zmienność codziennych działań wychowawczych i dydaktycznych nauczyciela,
- praktyczne zasady samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu lub klasach I–III szkoły podstawowej,
- filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych; koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań, znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych,
- strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); pojęcie projektu badawczego i etapów badań, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizacja, operacjonalizacja zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań (opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi-eksperymentalne, sondażowe – metody indeksacji, pomiar i rodzaje skal pomiarowych oraz badania: ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne, netnografia; metody gromadzenia i analizy danych (rodzaje i sposoby wykorzystania obserwacji, typy wywiadów badawczych, analiza: dokumentów, treści, tekstowa, konwersacyjna, dyskursu i audiowizualna); narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych,
- zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań i rodzaju danych; weryfikację i selekcję danych, kodowanie, klasyfikację, kwantyfikację i kategoryzację danych; podstawy analizy statystycznej (statystyka opisowa, rozkłady częstości, miary tendencji centralnej i rozproszenia, analiza jedno- i dwuczynnikowa, korelacje między zmiennymi, wnioskowanie statystyczne i testowanie hipotez, analizy porównawcze); selekcję i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analiza relacji między nimi, tworzenie winiet, sieci, matryc i map pojęciowych; programy komputerowe wspierające analizę danych ilościowych i jakościowych,
- zasady opracowywania wyników i raportu z badań; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji,
- rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań naukowych, w tym: reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulacja perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwość uogólnienia i transferu rezultatów badawczych,
- sposoby wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce społecznej i pedagogicznej, cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania, sposoby praktycznego wykorzystania badań (analiza i diagnoza sytuacji, analiza problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluacja osiągnięć); krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych,
- etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych; podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, zaangażowanie uczestników badań, społeczno-polityczny kontekst badań społecznych, sposoby prezentacji wyników badań w przestrzeni publicznej; pojęcie plagiatu w pracy badawczej,
- cechy, styl i redagowanie tekstów naukowych, cel i strukturę pracy dyplomowej; wybór pola badawczego w kontekście wiedzy osobistej i naukowej, technikę pracy naukowej, dobór i selekcję literatury, formy analizy materiałów źródłowych, formy prezentacji wyników badań i doniesień naukowych z literatury, ocenę i krytykę dostępnych źródeł teoretycznych, umiejętność wywodu i siłę argumentacji, problemy etyczne w pisaniu pracy magisterskiej,
- metodologię prowadzenia badań naukowych; zastosowanie wiedzy i umiejętności metodologicznych we własnym projekcie badawczym, w tym: wybór strategii badawczej, sformułowanie celu i przedmiotu badań, opracowanie metod i techniki badań, sformułowanie problematyki badań, przygotowanie narzędzi badawczych, dobór próby badawczej, teren i przebieg badań; zasady prowadzenia badań empirycznych; sposoby analizy wyników badań; sposoby prezentacji wyników badań oraz proces wnioskowania,
- elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych; zna przepisy prawa pracy; ma wiedzę na temat zagrożeń w środowisku pracy, oceny ryzyka zawodowego w zakresie nabycia chorób zawodowych oraz wypadków w pracy; ma wiedzę z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej; zna zasady postępowania w razie wypadku, w sytuacjach zagrożeń (pożaru, awarii), w tym udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku; ma podstawową wiedzę dotyczącą pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych,
- istotę współczesnych problemów filozoficznych i logicznych oraz zna sposoby ich uzasadniania; znaczenie poszczególnych idei filozoficznych i aksjomatów logicznych i zna ich uzasadnienie w odniesieniu do współczesnych przemian społecznych; współczesne osiągnięcia w zakresie filozofii i logiki; złożone zależności między poszczególnymi zagadnieniami filozoficznymi i logicznymi a współczesnymi problemami społecznymi,
- podstawowe pojęcia z zakresu etyki,
- wybrane nurty współczesnej etyki, w tym etyki stosowanej,
- kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw,
- istotę etyki zawodowej oraz jej miejsce w naukach społecznych oraz podstawową terminologię etyczną;
- przykłady problemów i dylematów etycznych oraz konfliktów wartości pojawiających się w pracy zawodowej,
- etyczne aspekty współczesnej działalności zawodowej,
- pojęcie niepełnosprawności w perspektywie fizycznej, psychicznej i społecznej,
- psychologiczne skutki niepełnosprawności; uwarunkowania stylu życia w okresie od dzieciństwa po późną dorosłość,
- społeczny aspekt niepełnosprawności, ma wiedzę o instytucjach życia społecznego, istotnych z punktu widzenia wspierania osób z niepełnosprawnościami,
- psychospołeczne bariery funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji,
- w zaawansowanym stopniu znaczenie poszczególnych idei filozoficznych dla współczesnych przemian społecznych,
- istotę współczesnych dylematów filozoficznych oraz zna sposoby ich argumentowania za i przeciw,
- współczesne trendy rozwojowe i najistotniejsze nowe osiągnięcia w zakresie filozofii,
- złożone zależności między poszczególnymi zagadnieniami filozoficznymi a współczesnymi problemami społecznymi,
- zagadnienie komunikacji społecznej w grupie, sposobów formowania grupy oraz dynamiki zachodzących w niej procesów; ma wiedzę dotyczącą technik i metod zwiększających efektywność pełnienia ról grupowych i społecznego funkcjonowania w grupie; posiada wiedzę na temat efektywnego kierowania zespołem,
- źródła prawa, zasady ich tworzenia i podstawowe pojęcia prawoznawcze, w szczególności hierarchię źródeł prawa; prawa cywilne i publiczne dotyczące osoby fizycznej oraz środków ich ochrony; międzynarodowe i konstytucyjne wolności i prawa człowieka oraz środki ich ochrony; system rządów w Polsce, organy władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej, ich kompetencje i wzajemne relacje; zdolność do czynności prawnych, zasady korzystania z niej, jej ograniczenia, w szczególności ubezwłasnowolnienie całkowite i częściowe, postępowanie w sprawach o ubezwłasnowolnienie, jego skutki,
- źródła prawa, zasady ich tworzenia i podstawowe pojęcia prawoznawcze, w szczególności hierarchię źródeł prawa, w tym aktów prawa międzynarodowego i UE, tryb legislacyjny oraz zasady ich obowiązywania,
- historię praw człowieka oraz najważniejszych źródeł prawnych (międzynarodowych i krajowych) praw człowieka,
- w stopniu pogłębionym katalog wolności i praw człowieka, zasady przewodnie statusu jednostki, europejskie i międzynarodowe organy ochrony praw człowieka i środki ich ochrony,
- w stopniu pogłębionym ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych, rozpoznaje przypadki dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej, molestowania, molestowania seksualnego, zachęcania do dyskryminacji, dyskryminacji wielokrotnej, dyskryminacji przez asocjację oraz mowy nienawiści,
- ma podstawową wiedzę o ochronie własności intelektualnej;

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, także z innych dziedzin; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie; komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska;

w szczególności potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych,
- interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego; prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną,
- analizować swoje doświadczenia praktyczne w roli nauczyciela lub wychowawcy oraz interpretować model świadomości refleksyjnego nauczyciela,
- formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela,
- rozpoznawać własną nauczycielską nieskuteczność i analizować jej przyczyny,
- projektować drogi osiągania skuteczności zawodowej i charakteryzować jej determinanty,
- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania,
- rozpoznawać i identyfikować style wychowania w praktyce edukacyjnej, wskazywać ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości dziecka lub ucznia,
- rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu i szkole oraz tworzyć właściwy klimat w grupie przedszkolnej lub klasie,
- organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze oraz wspierać dzieci lub uczniów w wyrażaniu swojej indywidualności w sposób twórczy,
- wybrać i zastosować właściwy dla danej organizacji pracy szkoły podstawowej sposób postępowania oraz dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami, w tym uczniami, rodzicami, specjalistami, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
- obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty,
- obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania,
- skutecznie i świadomie komunikować się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców,
- rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności,
- rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia,
- zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego,
- zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych i pedagogicznych,
- tworzyć środowisko uczenia się do nabywania kompetencji językowych przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się,
- funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku,
- dokonać analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych,
- wyróżniać wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
- wypowiadać się w mowie i w piśmie w sposób klarowny, spójny i precyzyjny, konstruując rozbudowane ustne i pisemne uzasadnienia na zadane tematy,
- zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III,
- wykorzystywać pogłębione kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe w komunikowaniu się w języku obcym,
- posługiwać się sprawnościami w zakresie rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania,
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł w języku obcym, posługując się nim na poziomie B2,
- dobierać w pracy z dziećmi lub uczniami odpowiednią literaturę, rymowanki i piosenki oraz zabawy w języku obcym,
- sprawnie posługiwać się podstawowymi obiektami matematycznymi,
- prowadzić proste rozumowania matematyczne i oceniać ich poprawność,
- dostrzegać i wskazywać związki matematyki z codziennym życiem,
- rozwiązywać zagadki i łamigłówki logiczne,
- posługiwać się pakietami wspierającymi nauczanie matematyki,
- przygotować ucznia do udziału w konkursach matematycznych dla szkół podstawowych,
- analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody,
- dostrzegać wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego,
- rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia,
- ilustrować najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego,
- zaprojektować i uruchomić na komputerze prosty algorytm,
- zaprojektować prostą, funkcjonalną bazę danych,
- ocenić walory użytkowe komputerowego programu edukacyjnego,
- zorganizować bezpieczne środowisko pracy z komputerem,
- zaprojektować przekaz wizualny dostosowany do okoliczności,
- wykonać odręczny szkic określonego przedmiotu,
- zaprojektować przekaz muzyczny dostosowany do okoliczności,
- grać proste melodie na wybranym instrumencie,
- popularyzować podstawy wiedzy technicznej wśród dzieci,
- zapewnić warunki bezpieczeństwa uczniów w otoczeniu techniki,
- zademonstrować umiejętność rozwiązywania praktycznych problemów związanych z techniką,
- zaplanować zajęcia ruchowe w określonych warunkach,
- zachęcić dzieci lub uczniów do podejmowania aktywności fizycznej,
- wspierać działania przeciwdziałające nabywaniu wad postawy ciała,
- rozpoznać sytuację zagrożenia dla zdrowia i odpowiednio zareagować,
- skutecznie promować zachowania prozdrowotne,
- kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój,
- w sposób krytyczny oceniać i dobierać programy i podręczniki, konstruować programy pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego,
- wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się – w sali lub klasie, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się,
- planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia,
- organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie; identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji,
- identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów; rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań,
- organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu i klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji,
- wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem,
- wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną, społeczną i pedagogiczną do projektowania działań edukacyjnych w przedszkolu i szkole; wykorzystać paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno- konstruktywistyczne do planowania uczenia się dzieci,
- stosować style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się dzieci; rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów,
- krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy; dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne,
- skutecznie poprowadzić naukę czytania,
- dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb ucznia,
- rozbudzić w uczniach pasję czytelniczą,
- zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem nauczania sytuacyjnego,
- wykorzystać gry, zabawy, piosenkę i ruch w nauczaniu języka obcego,
- efektywnie wykorzystać multimedia w nauczaniu języka obcego,
- kształtować u uczniów pojęcie liczby,
- rozwijać wyobraźnię i orientację przestrzenną,
- wdrażać uczniów w zasady logicznego myślenia,
- budować sytuacje edukacyjne, skłaniające uczniów do budowania hipotez i ich weryfikacji,
- stosować gry i inne pomoce naukowe w nauczaniu matematyki,
- analizować błędy popełniane przez uczniów i wyciągać z nich wnioski,
- pracować z uczniami o szczególnych uzdolnieniach matematycznych,
- zaprojektować eksperyment uczniowski z zakresu wiedzy przyrodniczej,
- dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu ucznia,
- wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować jego przebieg z uczniami,
- zapoznać uczniów z typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji,
- stworzyć sytuację problemową, w której uczniowie modelują i rozwiązują zadanie, tworząc algorytm, odtwarzając go poza komputerem oraz realizując w wersji komputerowej,
- integrować zajęcia informatyczne z innymi zajęciami,
- zachęcić dziecko lub ucznia do twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych,
- zaprojektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych,
- zachęcić dzieci lub uczniów do zainteresowania się dziełem plastycznym,
- diagnozować poziom zdolności plastycznych dziecka lub ucznia,
- zachęcić dziecko lub ucznia do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających,
- doprowadzić do wykonania utworu muzycznego przez dzieci lub uczniów,
- zachęcić dzieci lub uczniów do zainteresowania się dziełem muzycznym,
- diagnozować poziom zdolności muzycznych dziecka lub ucznia,
- zaprojektować sekwencję działań technicznych dziecka lub ucznia,
- uwzględnić różnice indywidualne w projektowaniu działań uczniowskich,
- dobrać zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne do możliwości dzieci lub uczniów,
- zachęcić uczniów do analizowania prostych rozwiązań technicznych,
- poprawnie zademonstrować ćwiczenie ruchowe,
- zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci lub uczniów,
- czuwać nad bezpieczeństwem uczniów podczas ćwiczeń,
- diagnozować zdolności motoryczne uczniów,
- dostosować zadania ruchowe do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
- dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując obowiązujące klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD, DSM,
- rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia,
- ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym,
- współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola i szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi,
- współpracować z rodzicami lub opiekunami uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia,
- rozpoznawać sytuację zagrożeń w przedszkolu i szkole,
- udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej,
- rozwijać u dzieci postawy wzajemnej troski, tolerancji, umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i otwartości poznawczej,
- zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji,
- rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć wychowanie przedszkolne i naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej,
- konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej,
- rozpoznać zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym i na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne,
- rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela,
- projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji,
- sprawnie komunikować się,
- poprawnie używać języka polskiego,
- skutecznie stosować zasady emisji głosu,
- wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy lub klasy, zachowań i aktywności dzieci w czasie zajęć, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich, zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane albo doświadczone w czasie praktyk zawodowych,
- wykorzystać wiedzę pedagogiczną i przedmiotową do samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (w skali rocznej, tygodniowej i dziennej); projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu i w szkole podstawowej,
- poddać refleksji i ocenić skuteczność swoich działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych, stosować różne strategie pracy z dziećmi,
- stosować posiadaną wiedzę teoretyczną i przedmiotową do realizacji podjętych zadań opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych w czasie praktyki; planować i realizować działania wychowawczo-dydaktyczne w przedszkolu lub klasach I–III szkoły podstawowej, pod kierunkiem nauczyciela z odpowiednim doświadczeniem zawodowym,
- poddawać refleksji i identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w czasie prowadzonych zajęć,
- zaprojektować proces badań; umiejętnie dobrać narzędzia badawcze,
- zebrać dane adekwatne dla postawionego problemu badawczego,
- przeprowadzić poprawnie analizę danych,
- opracować raport z wyników badań,
- krytycznie przeanalizować raport z badań,
- dobrać literaturę i materiały źródłowe adekwatne do problemu pracy dyplomowej,
- dobrać formę prezentacji zebranych danych oraz argumentację adekwatną do zaprezentowania problemu pracy dyplomowej,
- analizować okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz związaną z nimi profilaktykę,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę filozoficzną i logiczną, aby formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy społeczne; komunikować się za pomocą filozoficznej i logicznej terminologii oraz wykorzystywać ją w debacie; prezentować i oceniać inne stanowiska filozoficzne oraz krytycznie je uzasadniać; samodzielnie kształtować i planować własny rozwój poprzez wskazanie istotnych idei i wartości,
- wskazać konsekwencje rozwoju współczesnej nauki i techniki dla perspektywy życia ludzkiego na Ziemi,
- dokonać analizy krytycznej przeczytanej przez siebie książki naukowej nt. wybranego/wybranych problemów etycznych i rozpoznawać etyczny wymiar problemów globalnych,
- wskazać zakres etycznej strony zawodu oraz ilustrować przykładami dylematy etyczne pojawiające się w pracy zawodowej,
- zilustrować przykładami dylematy etyczne pojawiające się w pracy zawodowej oraz uzasadnić własny wybór w sytuacji konfliktu wartości,
- analizować źródła przekonań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych,
- zinterpretować związek między wartościami i poziomem organizacji społecznego środowiska rozwoju a orientacją temporalną,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę filozoficzną, aby formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy społeczne,
- komunikować się z użyciem filozoficznej terminologii oraz wykorzystywać ją w debacie,
- prezentować i oceniać różne stanowiska filozoficzne oraz krytycznie się do nich odnosić,
- samodzielnie kształtować i planować własny rozwój poprzez wskazanie istotnych idei i wartości,
- precyzyjnie przekazać komunikat, werbalny i pozawerbalny, bezpośredni i pośredni a także dopasować go do odbiorcy,
- pełnić różne funkcje w zespole i dostosować komunikat do odbiorcy i sytuacji zadaniowej, umie kierować pracą zespołu; potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony w tym obszarze,
- rozróżnić pojęcia: „przedsiębiorczość” i „przedsiębiorca” oraz „przedsiębiorcze przedsiębiorstwo” i „przedsiębiorcze zarządzanie”; określić cechy osoby przedsiębiorczej,
- odnaleźć interesujące go przepisy prawa, usystematyzować je w hierarchicznym katalogu; zdiagnozować przypadki naruszeń praw człowieka, w tym dyskryminacji, wskazać ich podstawę prawną oraz zaproponować zastosowanie odpowiednich środków prawnych ich ochrony; obserwować życie polityczne, analizować i oceniać decyzje podejmowane przez przedstawicieli władzy publicznej, w szczególności ich legalność,
- włączyć się w prozdrowotny styl życia, ma umiejętność wyboru aktywności na całe życie,
- wykonać i wykorzystać w praktyce podstawowe ćwiczenia oraz zastosować je w opracowywaniu własnego programu treningowego,
- odnaleźć interesujące go umowy międzynarodowe na temat praw człowieka i zastosować właściwy przepis służący ich ochronie,
- zdiagnozować przypadki naruszeń praw człowieka, w tym dyskryminacji, wskazać ich podstawę prawną oraz zaproponować zastosowanie odpowiednich środków prawnych ich ochrony,
- zdiagnozować potrzeby grup narażonych na dyskryminację, w szczególności osób z niepełnosprawnościami, kobiet, dzieci,
- odnaleźć i zinterpretować orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu,
- rozpoznać przypadki naruszenia praw autorskich,
- scharakteryzować społeczną sytuację osób z niepełnosprawnością,
- scharakteryzować psychologiczną sytuację osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowania procesu radzenia sobie z niepełnosprawnością,
- uzasadnić znaczenie postaw społecznych w kształtowaniu miejsca osób z niepełnosprawnością w przestrzeni publicznej,
- uzasadnić znaczenie wsparcia społecznego dla sytuacji osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin;

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia; podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy; przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią;

w szczególności jest gotów do:

- doceniania znaczenia nauk pedagogicznych dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych,
- nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie opieki i wychowania dziecka lub ucznia,
- stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka,
- refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego,
- podejmowania wyzwań zawodowych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji,
- profesjonalnego rozwiązywania problemów i konfliktów w grupie lub klasie,
- autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym,
- wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych,
- ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej,
- autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami językowymi i pedagogicznymi,
- wspierania właściwych postaw dzieci lub uczniów wobec innej kultury,
- autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania dzieci lub uczniów w zakresie rozwoju języka polskiego,
- autorefleksji nad posiadanymi kompetencjami, podejmowania kształcenia i pracy w celu rozwoju umiejętności językowych,
- pogłębiania swojego rozumienia znaczenia i piękna matematyki,
- pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody,
- krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze,
- ciągłej aktualizacji swojej wiedzy z zakresu zastosowań komputerów w edukacji,
- zapewniania poczucia bezpieczeństwa dzieci i uczniów znajdujących się pod jego opieką,
- przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych,
- promocji zasad bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi,
- fachowego wspierania zainteresowania dzieci lub uczniów techniką,
- krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną,
- krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska,
- kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne,
- formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki oraz wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy,
- budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji,
- efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły,
- autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się; krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną, do jej badania i doskonalenia,
- tworzenia autorskich programów i wykorzystania innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej,
- krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego,
- do pozytywnego motywowania uczniów do aktywnego zaangażowania się w naukę języka obcego,
- rozbudzania zainteresowania uczniów myśleniem matematycznym,
- wskazywania uczniom pożytków z uczenia się matematyki,
- rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego,
- budzenia i podtrzymywania w uczniach ciekawości odkrywcy,
- promowania postawy odpowiedzialnego zachowania w świecie mediów cyfrowych,
- inspirowania uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego,
- działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych,
- działania na rzecz rozwoju zainteresowań technicznych dzieci lub uczniów,
- walki ze stereotypami dotyczącymi płci i umiejętności technicznych,
- krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną,
- krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska,
- przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy,
- rozwijania w dzieciach lub uczniach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód,
- współpracy z nauczycielami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy,
- etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu wychowania i kształcenia, zarówno z punktu widzenia osiągnięć dziecka lub ucznia, jak i w równorzędnym stopniu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nauczyciela i innych osób znajdujących się w otoczeniu społecznym dziecka,
- ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami,
- dbałości o kulturę wypowiedzi,
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy,
- praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w placówce oświatowej,
- rozwijania swojego przygotowania profesjonalnego we współpracy z nauczycielami i specjalistami,
- rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań,
- przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej,
- rzetelnego sprawozdania wyników badań zawartych w pracy dyplomowej,
- zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy; zachowywania zasad bezpieczeństwa społecznego i ponoszenia konsekwencji ekonomicznych niewłaściwych warunków pracy,
- krytycznej refleksji nad własnym światopoglądem, poglądami filozoficznymi i koncepcjami logicznymi oraz do krytycznej refleksji poznawanych treści filozoficznych i logicznych oraz ich oceny względem aktualnych problemów społecznych,
- merytorycznej oceny i odpowiedzialnego realizowania zadań wynikających z aktualnie wykonywanego zawodu i pełnionej funkcji społecznej,
- prezentowania postawy otwartej na krytyczny namysł nad sobą wśród innych i stosunek do drugiego człowieka,
- wyrażania ocen moralnych wskazanych zjawisk współczesności i rozumie znaczenie tych ocen dla życia społecznego,
- podejmowania krytycznego namysłu nad działalnością swoją i innych ludzi oraz ich etycznymi konsekwencjami,
- stałego doskonalenia zawodowego, także w wymiarze kompetencji moralnych,
- refleksji etycznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej,
- ciągłego dokształcania się w zawodzie nauczyciela,
- wspierania osób z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności; bycia wrażliwym na problemy związane z niepełnosprawnością, gotowym do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w zespołach oraz grupach i organizacjach działających na rzecz osób z niepełnosprawnością,
- krytycznej refleksji nad własnym światopoglądem i posiadanymi ideami filozoficznymi,
- realizowania fundamentalnych idei filozoficznych w życiu społecznym i publicznym oraz ich merytorycznego uzasadniania,
- krytycznej refleksji poznawanych treści filozoficznych oraz ich oceny względem aktualnych problemów społecznych,
- merytorycznej oceny i odpowiedzialnego realizowania zadań wynikających z aktualnie wykonywanego zawodu i pełnionej funkcji społecznej,
- oceny poziomu swoich umiejętności interpersonalnych oraz sprawności porozumiewania się z członkami grupy,
- działania w sposób przedsiębiorczy dla rozwoju jednostki i organizacji,
- prezentowania postawy legalistycznej; szacunku do prawa i wartości, jakie prawo chroni; utożsamiania się z zasadą równości i niedyskryminacji różnorodnych grup społecznych narażonych na dyskryminację; poszukiwania wsparcia prawnego dla osób tego wymagających,
- prezentowania postawy legalistycznej,
- szacunku wobec prawa i wartości, jakie prawo to chroni,
- bycia wrażliwym na wszelkie przejawy naruszeń praw człowieka,
- utożsamiania się z zasadą równości i niedyskryminacji, ma pogłębioną świadomość istnienia różnorodnych grup społecznych narażonych na dyskryminację.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: TODO!