Wybrane problemy społeczne WS-3F-WSL
TREŚCI PROGRAMOWE:
Definicja problemów społecznych. Podstawowe rozróżnienie między problemem socjalnym z problemem społecznym. Strategie rozwiązywania problemów społecznych. Wybrane zagadnienia, tj.: bezrobocie, ubóstwo, przemoc w rodzinie, uzależnienia (także związane z nowoczesnymi technologiami: nadmierne korzystanie z Internetu, uzależnienie od gier, uzależnienie od hazardu w sieci), wielokulturowość, migracje, sytuacja demograficzna, w tym starzenie się społeczeństwa i zjawisko 'brain drain', Omówienie wybranych problemów w perspektywie pedagogicznej – implikacje występowania problemów społecznych: indywidualne i zbiorowe.
W cyklu 2022Ln:
Podczas zajęć zostaną omówione następujące kwestie: |
W cyklu 2023L:
Pojęcie problemów społecznych. Najważniejsze cechy społeczeństw nowoczesnych. Omówienie wybranych problemów społecznych, ich przyczyn, konsekwencji, sposobów rozwiązywania (m.in. wykluczenie społeczne, nierówności edukacyjne, problemy ekologiczne, polityczne) |
W cyklu 2023Ln:
Pojęcie problemów społecznych. Najważniejsze cechy społeczeństw nowoczesnych. Omówienie wybranych problemów społecznych, ich przyczyn, konsekwencji, sposobów rozwiązywania (m.in. wykluczenie społeczne, nierówności edukacyjne, problemy ekologiczne, polityczne) |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, ich specyfice i procesach w nich zachodzących związanych z występowaniem problemów społecznych, profilaktyką i działalnością naprawczą.
Zna wybrane współczesne problemy społeczne oraz dylematy cywilizacyjne i przedstawia je w odniesieniu do praktyki pedagogicznej.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji wybranych zjawisk społecznych. Analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat wybranych problemów społecznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).
Kompetencje społeczne
Jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów społecznych, poszukuje wiedzy, zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Literatura
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: Źródła internetowe: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: 1. Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku (2005), tom I, hasła dotyczące wybranych problemów społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Żak. Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura podstawowa: 1. Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku (2005), tom I, hasła dotyczące wybranych problemów społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Żak. Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych, dyskusja, ocena wypowiedzi pisemnych, praca z tekstem i źródłami internetowymi, przygotowanie i omówienie prezentacji na temat wybranych problemów społecznych. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 15 godzin ćwiczeń przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 25 godzin przygotowanie do zajęć - studiowanie literatury: 15 godzin przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 20 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
W cyklu 2023Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 15 godzin ćwiczeń przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 25 godzin przygotowanie do zajęć - studiowanie literatury: 15 godzin przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 20 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: