Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy WS-3F-WOW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Warsztat pracy organizowany w placówce oświatowej – miejscu pracy, pomieszczenie do pracy – organizacja, proksemika przestrzeni pracy opiekuńczo-wychowawczej, konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć, w tym metody aktywizujące i metoda projektów, pomoce do pracy, formy i metody pracy. Osobisty warsztat pracy, kształtowanie kompetencji refleksyjnego praktyka – opiekuna – wychowawcy oraz umiejętności tworzenia i modyfikacji warsztatu opiekuna-wychowawcy. Poznanie i adekwatne refleksyjne zastosowanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej. Rozwijanie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej: rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy, uświadamianie indywidualnych zasobów i ograniczeń w pracy opiekuńczo-wychowawczej, rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
W cyklu 2024Z:
ZAJĘCIA BĘDĄ OBEJMOWAĆ NASTĘPUJĄCE BLOKI: |
W cyklu 2024Zn:
ZAJĘCIA BĘDĄ OBEJMOWAĆ NASTĘPUJĄCE BLOKI: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie treści znajdujące się w planach pracy opiekuńczo-wychowawczych i programach wychowawczo-profilaktycznych. Zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową, zagadnienia związane z planowaniem pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz zasady projektowania.
Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, metodyczne pedagoga, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju wychowanków i stymulowania ich aktywności poznawczej, w tym kreowania sytuacji opiekuńczych i wychowawczych, znaczenie autorytetu pedagoga, moderowanie interakcji między podopiecznymi, wychowankami, rolę pedagoga jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy w procesie wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Zna i rozumie podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod typowych dla rodzaju zajęć.
Zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego, zasoby metodyczne (warsztat pracy), w tym elektroniczne i obcojęzyczne, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie prowadzonych zajęć, potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów.
Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Zna warsztat pracy opiekuna-wychowawcy, właściwe wykorzystanie czasu na zajęciach, zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości pracy opiekuńczo-wychowawczej, jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej
pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Umiejętności
Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne w ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz identyfikować te zadania z kompetencjami kluczowymi. Potrafi przenalizować rozkład tych zadań w roku i semestrze.
Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Potrafi skonstruować narzędzie służące ocenie danych umiejętności lub właściwości uczniów.
Potrafi rozpoznać słabe strony wychowanka i jego ewentualne błędy, a wiedzę o nich wykorzystać w procesie opiekuńczo-wychowawczym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do współpracy z nauczycielami a także jest gotów(-owa) do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.
Jest gotów(-owa) do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych wychowanków oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Jest gotów(-owa) do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Literatura
W cyklu 2024Z:
1. M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
W cyklu 2024Zn:
1. M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ: |
W cyklu 2024Zn:
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 STOSOWANE METODY UCZENIA SIĘ: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: