Wiedza o kulturze WS-3F-WKU
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe pojęcia kultury. Sposoby definiowania i rozumienia kultury. Religia wobec kultury i kultura wobec religii: sacrum i profanum. Dziedzictwo i tożsamość kulturowa. Dzieje kultury polskiej, europejskiej i światowej - wybór przykładów. Dynamika zmian kulturowych. Wielokulturowość, międzykulturowość. Medializacja kultury: kultury wirtualne, cyberkultura. Przemiany współczesnego świata i związane z tym problemy tożsamości i różnic kulturowych. Zmiany i strategie, zagadnienia dotyczące teorii, zachowań i rytuałów społecznych. Wpływ nowych technologii na kulturę. Miejsce literatury w kulturze. Wydarzenia literackie na świecie. Najważniejsze wydarzenia rynku wydawniczo-literackiego na świecie. Kultura literacka. Kultura muzyczna. Kultura teatralna. Badania kultury w ujęciu filozoficznym, antropologicznym, socjologicznym, psychologicznym i etnograficznym.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną wiedzę o różnych instytucjach kulturalnych i prowadzonych tam działaniach.
Zna terminologię i podstawowe pojęcia kultury oraz sposoby definiowania i rozumienia kultury. Zna wybrane teksty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych, a także kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej.
Zna rolę uwagi, emocji i motywacji w procesach regulacji zachowania, a także kształtowania się stylu życia, odnosząc tę wiedzę do różnorakich form sztuki jako katalizatora tych zjawisk.
Umiejętności
Potrafi animować rozwój uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność, rozwijać kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia poprzez odniesienia do treści i doświadczeń z zakresu kultury i sztuki.
Potrafi badać i opisywać kulturę w Polsce i na świecie, potrafi dawać jej wymowne przykłady usytuowane w kulturowej tradycji, a także w kulturowej nowoczesności. Analizuje i interpretuje książki, filmy, dzieła sztuki, przedstawienia teatralne, muzykę, nowe media, praktyki życia codziennego, pamięć zbiorową i wszelkie inne formy publicznej aktywności.
Zaprojektować działania kulturalne, służące integracji klasy lub grupy.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, czynnie uczestniczyć w debacie, potrafi w sposób refleksyjny oraz krytyczny analizować zjawiska i teksty kultury, wykorzystując teorie antropologiczne oraz wybrane inne teorie z zakresu nauk humanistycznych, a rezultaty swych prac przedstawić w rzetelnej naukowo formie wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Kompetencje społeczne
Jest świadomy(-a) roli wiedzy o kulturze w tworzeniu tożsamości narodowej, jest gotów(-owa) do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz kierowania się poczuciem odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, jest gotów(-a) na uczestnictwo w innowacyjnych przedsięwzięciach kulturowych. Przyjmuje postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury, używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów.
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Kryteria oceniania
Realizacja w grupach autorskich projektów i prezentacje multimedialne wykonane indywidualne lub w parach.
Obserwacja pracy studenta na zajęciach i jego orientacja w tematyce przedmiotu, realizacja zadań cząstkowych, ocena poziomu realizacji autorskich projektów zaliczeniowych.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, pod red. A. Mencwela, Warszawa 2001.
Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, pod red. G. Godlewskiego, Warszawa 2003.
Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, pod red. L. Kolankiewicza, Warszawa 2005.
Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2009
Janion M., Niesamowita słowiańszczyzna, Kraków 2006.
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe- 30 godzin Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: 15 Przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia- 10 godzin Przegląd literatury- 5 godzin ECTS- 3 pkt. |
W cyklu 2024L:
Realizacja w grupach autorskich projektów i prezentacje multimedialne wykonane indywidualne lub w parach. Obserwacja pracy studenta na zajęciach i jego orientacja w tematyce przedmiotu, realizacja zadań cząstkowych, ocena poziomu realizacji autorskich projektów zaliczeniowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: