Podstawy wiedzy o sztuce WS-3F-PWS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Sztuka: definicje i funkcje sztuki. Sztuka jako nośnik wiedzy o kulturze. Instytucje sztuki. Sztuki plastyczne - wprowadzenie: rzeźba, architektura, malarstwo, rysunek i fotografia. Muzyka i taniec jako samodzielne dziedziny sztuki. Taniec jako język ruchu. Teatr - konglomerat różnych przejawów sztuki oraz performance.
W ramach zajęć realizowane są następujące tematy:
1. Wprowadzenie w temat: sztuka, definicja sztuki, rodzaje sztuki
2. Czym jest sztuka w życiu codziennym, zapotrzebowania na sztukę
3. Granice i funkcje sztuki
4. Teatr i jego odmiany
5. Sztuki plastyczne
6. Muzyka
7. Sztuka wizualna
8. Funkcje instytucji kultury
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną wiedzę o różnych instytucjach kulturalnych i prowadzonych tam działaniach.
Zna terminologię i podstawowe pojęcia z zakresu sztuki oraz sposoby definiowania i rozumienia kultury i sztuki.
Zna rolę uwagi, emocji i motywacji w procesach regulacji zachowania, a także kształtowania się stylu życia, odnosząc tę wiedzę do różnorakich form sztuki jako katalizatora tych zjawisk.
Umiejętności
Potrafi animować rozwój uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność, rozwijać kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia poprzez odniesienia do treści i doświadczeń z zakresu sztuki.
Potrafi opisywać różnorodne formy sztuki w Polsce i na świecie, potrafi dawać jej wymowne przykłady usytuowane w kulturowej tradycji a także w kulturowej nowoczesności.
Potrafi zaprojektować działania z zakresu sztuki np. teatru, służące integracji klasy lub grupy.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz kierowania się poczuciem odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez propagowanie różnorakich form sztuki i doświadczeń z tego zakresu.
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Kryteria oceniania
Realizacja w grupach autorskich projektów wykorzystujących sztukę jako podstawę działań warsztatowych
sposoby pomiaru efektów kształcenia:
Obserwacja pracy studenta na zajęciach i jego orientacja w tematyce przedmiotu, realizacja zadań cząstkowych, ocena poziomu realizacji autorskich projektów zaliczeniowych.
Literatura
Tatarkiewicz W. , Historia estetyki, Warszawa 2015
Leksykon Malarstwa od Ado Z ( praca zbiorowa) Warszawa, 2005.
Willett J. Ekspresjonizm, Warszawa 1976
Sontag S. Teoria widzenia, Kraków 2017
Literatura uzupełniająca:
Strzemińsiki W. Teoria widzenia, Łódź 2016
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, warsztat, praca w grupach, godziny kontaktowe- 30 godzin godziny przeznaczone na pracę samodzielną: 15 przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia- 10 godzin przegląd literatury- 5 godzin ECTS- 3 pkt. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: