Praca opiekuńczo-wychowawcza metodą podwórkową WS-3F-PMP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A2V3a-LpZZTWeK902Y28FuFx9VsraSPoP6TocqowHyDg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc8049c3-0d8a-4e5f-8445-ceaa10cc2551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A2V3a-LpZZTWeK902Y28FuFx9VsraSPoP6TocqowHyDg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc8049c3-0d8a-4e5f-8445-ceaa10cc2551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2024Zn)
TREŚCI PROGRAMOWE:
Problematyka pracy podwórkowej (geneza, założenia i modele). Umiejscowienie pracy podwórkowej w sieci innych instytucji wspierających dziecko i rodzinę. Zadania, cele oraz metody ich osiągania w pracy pedagoga ulicy. Etapy pracy i dokumentacja w pracy przez pedagoga ulicy. Komunikacja z rodzinami i ze specjalistami.
W cyklu 2024Z:
Zapoznanie z kontekstem zjawiska, definicji dzieci na ulicy, celów i zadań placówki wsparcia dziennego prowadzonej w formie podwórkowej / streetworkingu |
W cyklu 2024Zn:
Zapoznanie z kontekstem zjawiska, definicji dzieci na ulicy, celów i zadań placówki wsparcia dziennego prowadzonej w formie podwórkowej / streetworkingu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma zaawansowaną wiedzę na temat organizowania wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji.
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania, ich prawidłowości i zakłóceń.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad, norm etycznych i dobrych praktyk w pracy opiekuńczo-wychowawczej metodą podwórkową.
Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności opiekuńczo-wychowawczej, w tym o metodyce pracy metodą podwórkową.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę w celu zaproponowania rozwiązania problemów opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych. Potrafi podejmować działania naprawcze, zarówno w warunkach rozpoznanych, jak i nie w pełni przewidywalnych.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań badawczych związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.
Potrafi animować rozwój uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność, rozwijać kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, rozbudzać i rozwijać zainteresowania wychowanków, skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w wykonywaniu zadań związanych z organizowaniem wsparcia społecznego, w tym instytucjonalnego odnoszącego się do dziecka, seniora i innych członków rodziny oraz osób z niepełnosprawnością.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, stąd poszukuje wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Streetworking (praca uliczna) wśród dzieci ulicy jako forma zapobiegania przestępczości nieletnich - Bernasiewicz, M. (2012) w „Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym” M. Konopczyński, B. Urban, Kraków wyd. UJ |
W cyklu 2024Zn:
Streetworking (praca uliczna) wśród dzieci ulicy jako forma zapobiegania przestępczości nieletnich - Bernasiewicz, M. (2012) w „Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym” M. Konopczyński, B. Urban, Kraków wyd. UJ |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
METODY PRACY NAKŁAD PRACY STUDENTA: 50h=2ECTS |
W cyklu 2024Zn:
METODY PRACY NAKŁAD PRACY STUDENTA: 45h=2ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: