Seminarium dyplomowe licencjackie - 2 WS-3F-LI2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Warsztat i technika pracy naukowej. Konstruowanie części teoretycznej pracy, implementacja wiedzy w zakresu metodologii nauk społecznych w trakcie konceptualizacji badań, realizacja badań empirycznych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych, a także założenia i genezę modeli teoretycznych funkcjonujących w pedagogice, jej subdyscyplinach i współpracujących z nią dyscyplinach nauki.
Zna i rozumie założenia projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych, a zwłaszcza podstawowe tradycje paradygmatyczne, strategie realizacji badań (ilościowe, jakościowe, triangulacyjne), cele badań, problemy badawcze, metody i techniki badawcze, sposoby doboru próby badawczej oraz prezentacji i analizy wyników badań, a także zasady konstruowania wywodu naukowego.
Umiejętności
Potrafi dokonać konceptualizacji badań pedagogicznych, zwłaszcza określić ich cel oraz przedmiot, sformułować problematykę badawczą, dobrać metody i techniki badań oraz próbę badawczą, skonstruować narzędzie badawcze, a także zrealizować proces badawczy oraz dokonać prezentacji, analizy i interpretacji uzyskanych danych oraz wskazać kierunki dalszych badań, a także podjąć namysł nad konsekwencjami badań naukowych oraz odpowiedzialnością naukowca-badacza i nauki.
Potrafi samodzielne zaplanować pozyskiwanie i poszerzanie kompetencji, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz nowoczesnych technologii, w szczególności wyszukiwać, przetwarzać pozyskane informacje oraz dokonywać krytycznej analizy tekstów naukowych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych kompetencji z zakresu planowania i realizacji badań, formułowania na tej podstawie celów rozwojowych, a także podejmowania działań ukierunkowanych na ich osiąganie.
Jest gotów(-owa) do wykorzystywania wiedzy z zakresu pedagogiki, jej subdyscyplin i współpracujących z nią dyscyplin do analizy zjawisk pedagogicznych i rozwiązywania problemów edukacyjnych, zasięgania opinii ekspertów w procesie doskonalenia swojego warsztatu metodologicznego oraz przyjmowania informacji zwrotnej na temat efektów własnej pracy.
Jest gotów(-owa) do przestrzegania uniwersalnych zasad etycznych związanych z realizacją badań naukowych oraz prawa autorskiego oraz ponoszenia konsekwencji ich łamania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: