Kompetencje tutoringowe WS-3F-KTU
TREŚCI PROGRAMOWE:
Organizacja procesu tutoringowego, relacja tutoringowa jako relacja osobowa - specyfika, zasady, budowanie, tworzenie przestrzeni do autentycznego dialogu, budowanie wzajemnego partnerstwa, rozpoznawanie mocnych stron podopiecznego oraz identyfikowanie obszarów rozwojowych, komunikowanie się (umiejętność zadawania pytań, aktywne słuchanie, analiza wspierająca), motywowanie i wspieranie, dylematy etyczne w pracy tutora.
W cyklu 2024Z:
Podstawowe terminy i zagadnienia związane z problematyką tutoringu. |
W cyklu 2024Zn:
Podstawowe terminy i zagadnienia związane z problematyką tutoringu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie założenia tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej.
Zna i rozumie specyfikę edukacyjnej działalności oraz zadania specjalistów implementujących tutoring.
Zna i rozumie zakres kompetencji posiadanych przez tutora oraz sposoby ich doskonalenia w procesie kształcenia formalnego i pozaformalnego.
Umiejętności
Potrafi dokonać implementacji założeń tutoringu, w szczególności zbudować osobową relację tutoringową, tworzyć przestrzeń do autentycznego dialogu, dostosować kształt procesu tutoringowego oraz tutoriali do możliwości i osobowości tutorowanego, budować partnerskie relacje, rozpoznać u podopiecznego mocne strony i zasoby, określać, które kompetencje tutorowanego należy rozwijać, wzmacniać, kierunkować, dobierać problemy, motywować, uwzględniać indywidualne potrzeby tutorowanych i ich podmiotowość, dobrać metody wspierania rozwoju, sformułować wspólnie z tutorowanym cele procesów rozwojowych, odpowiednio się komunikować, a także wesprzeć tutorowanego w procesie osiągania jego indywidualnych celów edukacyjnych oraz w pozyskiwaniu nowych kompetencji oraz dokonywać ewaluacji procesu tutoringowego.
Potrafi monitorować i facylitować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych, tak w środowisku szkolnym, jak i pozaszkolnym, a także wspierać ich w podejmowaniu działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
Potrafi zastosować metody, techniki i narzędzia tutoringowe pozwalające na realizację celów rozwojowych uczestników procesu edukacyjnego, odnosząc je również do środowiska szkolnego.
Potrafi, wykorzystując wyniki autodiagnozy oraz informację zwrotną od innych osób, samodzielne zaplanować pozyskiwanie i poszerzanie kompetencji tutorskich, uwzględniając różne rodzaje źródeł i dokonując krytycznej analizy ich jakości.
Potrafi identyfikować dylematy etyczne związane z działalnością zawodową tutora, implementować zasady etyczne w realizowanym procesie tutoringowym, a także formułować oceny etyczne dotyczące podejmowanych aktywności.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do poddawania refleksji, samoocenie i racjonalnej krytyce posiadanych i pozyskiwanych w trakcie zajęć na uczelni oraz aktywności samokształceniowej kompetencji tutorskich.
Jest gotów (-owa) do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i empatii pomiędzy tutorem a uczestnikami procesów edukacyjnych.
Jest gotów (-owa) zachowywać się w sposób profesjonalny oraz odpowiedzialnie przygotowywać się do prowadzenie działalności tutorskiej, uznając wagę pedagogiki jako dyscypliny naukowej, oraz podejmować refleksję nad jakością realizowanej działalności.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Literatura: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, karty pracy, prezentacja multimedialna, |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: pogadanka, metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków, karty pracy, prezentacja multimedialna, karty pracy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: