Kultura szkoły WS-3F-KSZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Kultura szkoły, klimat szkoły, elementy kultury szkoły, uczestnictwo w kulturze – wstęp teoretyczny. Szkoła jako instytucja edukacyjna, wychowawcza, opiekuńcza i socjalna. Organizacja szkoły. Podmioty: nauczyciele, uczniowie, uczniowie pochodzący ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym, rodzice. Relacje interpersonalne w szkole, konflikty i ich rozwiązywanie. Role społeczne w klasie szkolnej – badanie. Przewodzenie i przywódcy w szkole. Metafory i typologie szkoły. Założenia dotyczące uczniów i nauczycieli. Szkoła z punktu widzenia uczniów (normy i ich tworzenie, pedagogika oporu, metafory szkoły). Szkoła z punktu widzenia nauczyciela (autorytet, rola, program ukryty, gry psychologiczne). Refleksyjna praktyka w pracy w szkole.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o szkole jako o środowisku wychowawczym.
Zna podstawowe zagadnienia związane ze szkołą, takie jak: kultura szkoły, klimat szkoły, organy szkoły, symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego.
Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych zachodzących w środowisku szkolnym oraz o prawidłowościach rządzących tymi więziami.
Ma wiedzą na temat relacji interpersonalnych, które zachodzą w szkole.
Zna prawidłowości oraz zakłócenia w komunikacji między podmiotami edukacji w szkole (relacje zawodowe pracowników szkoły, grupy rówieśnicze, relacje uczeń-nauczyciel).
Ma wiedzę na temat organizacji pracy w klasie i w grupach, potrzebę indywidualizacji nauczania.
Zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania szkolnych problemów opiekuńczo-wychowawczych, także tych złożonych i nietypowych, w tym dotyczących uczniów pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji.
Kryteria oceniania
Stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej: metoda "odwróconej klasy", dyskusja, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna, pracy w grupach.
godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń (stacjonarne) lub 9 h (niestacjonarne)
godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h
godziny przeznaczone na przygotowanie prac pisemnych i innych zadań 25 h
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Adrjan B., 2011, Kultura szkoły, Impuls.
Nowosad I., 2019, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls.
Tuohy D., 2002, Dusza szkoły, PWN.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Czerpaniak-Walczak M., 2015, Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, Pedagogika społeczna, nr 3.
Gawroński K., Barszczewskiego J., Dutka-Mucha M., Zajda B., (red.), 2021, Współdziałanie w realizacji zadań oświatowych, Wolters Kluwer (fragmenty).
Hernik, K. i Malinowska, K., 2015, Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Instytut Badań Edukacyjnych.
Jagieła J., 2007, Narcystyczna szkoła, Rubikon (Rozdział 1).
Kulesza M., Kulesza M., 2015, Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego, Pedagogika społeczna, nr 3.
Sikorski W., 2013, Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, Edukacja nr 3.
Przewłocka J., 2015, Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. IBE.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej: metoda "odwróconej klasy", dyskusja, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna, pracy w grupach. godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń (stacjonarne) lub 9 h (niestacjonarne) godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h godziny przeznaczone na przygotowanie prac pisemnych i innych zadań 25 h |
W cyklu 2023Ln:
Stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej: metoda "odwróconej klasy", dyskusja, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna, pracy w grupach. godziny kontaktowe 15 h ćwiczeń (stacjonarne) lub 9 h (niestacjonarne) godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 15 h godziny przeznaczone na przygotowanie prac pisemnych i innych zadań 25 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: