Konstruowanie programu profilaktycznego i wychowawczego WS-3F-KPW
TREŚCI PROGRAMOWE:
Poziomy działań profilaktycznych. Wychowawczy kontekst profilaktyki. Praktyczne sposoby wdrażania profilaktyki. Akty prawne i dokumenty oświatowe o wychowaniu i prawnych uwarunkowaniach profilaktyki w systemie oświatowym. Zasady tworzenia szkolnego programu wychowawczego: cele i strategie wychowawcze. Zasady tworzenia szkolnego programu profilaktyki. Etapy i procedury konstruowania Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie treści znajdujące się w planie pracy opiekuńczo-wychowawczym i programach wychowawczym i profilaktycznym.
Zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową, zagadnienia związane z planowaniem pracy profilaktyczno-wychowawczej oraz zasady projektowania programu profilaktycznego i wychowawczego z uwzględnieniem celów, strategii wychowawczych, szkolnego zestawu programów i systemów: nauczania, oceniania, profilaktyki.
Zna i rozumie zadanie opiekuńcze, wychowawcze i profilaktyczne wynikające z aktów prawnych i dokumentów oświatowych mówiących o wychowaniu i prawnych uwarunkowaniach profilaktyki w systemie oświatowym.
Zna warsztat pracy opiekuna-wychowawcy, właściwe wykorzystanie czasu na zajęciach, zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości pracy na zajęciach, jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy na zajęciach.
Zna i rozumie rolę diagnozy w pracy psychologiczno-pedagogicznej, diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów, potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów.
Umiejętności
Potrafi projektować i zaplanować realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli.
Potrafi identyfikować powiązania treści prowadzonych zajęć z treściami programu profilaktycznego i wychowawczego.
Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym w zakresie realizacji programu profilaktycznego i wychowawczego.
Potrafi skonstruować szkolny program profilaktyki i szkolny program wychowawczy, potrafi dokonać identyfikacji niepokojących objawów. Werbalizuje i identyfikuje problemy, animuje oraz wspiera wychowawczy kontekst profilaktyki.
Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę czynników chroniących i czynników ryzyka występujących w środowisku szkolnym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.
Jest gotów(-owa) do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych wychowanków oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: