Zmiana społeczna i edukacyjna w perspektywie socjologicznej WS-2F-ZSE
TREŚCI PROGRAMOWE:
Definiowanie pojęcia zmiany społecznej i zmiany edukacyjnej; wielość i różnorodność zmian społecznych; podmioty zmiany społecznej: jednostki, grupy, ruchy społeczne; czynniki zmiany i czynniki hamujące; dynamika zmiany społecznej; wybrane koncepcje wyjaśniania zmian społecznych; gwałtowna zmiana społeczna - jej przyczyny i konsekwencje,analiza zmian społecznych w obszarze edukacji, konstruowanie tożsamości w warunkach gwałtownie zmieniającego się społeczeństwa, przyszłość edukacji - szkoła przyszłości.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii jako dyscypliny tworzącej istotne odniesienia teoretyczne dla pedagogiki;
ma uporządkowaną wiedzę o relacjach pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w polu edukacji, wychowania, kultury, opieki, wsparcia;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz socjologii w celu analizy złożonych zjawisk społecznych;
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii do planowania innowacyjnych działań praktycznych;
potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz, w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie sprawdzianu obejmującego test (pomiar ilościowy) i mini esej (sprawdzian jakościowy). W części ilościowej można uzyskać maksymalnie 10 punktów, w jakościowej - 5 punktów.. Do otrzymania oceny dostatecznej trzeba uzyskać 8 punktów.
Literatura
Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Szymański M.J.., Zmiana społeczna i zmiana edukacyjna [w:] M. J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014, s. 13-27.
Szymański M.J., Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Difin, Warszawa 2021.
Szymański M.J., Przyszłość edukacji - szkoła przyszłości, Difin, Warszawa 2024.
Szymański M.J., Kim jestem? Tożsamość jako zadanie w czasach gwałtowniej zmiany społecznej, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2016, nr 1.
Melosik Z., Szymański M.J., (red.)Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2016.
Szymański M.J., Przyszłość edukacji - szkoła przyszłości, Difin, Warszawa 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: