Warsztat pracy z grupą - podstawy socjoterapii WS-2F-WPG
TREŚCI PROGRAMOWE:
Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Struktura zajęć socjoterapeutycznych. Metody pracy z grupą w socjoterapii. Charakterystyka małej grupy. Proces grupowy. Kontrakt grupowy. Role grupowe. Dynamika grupy socjoterapeutycznej. Przykładowe zajęcia socjoterapeutyczne – programy zajęć. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą sposobów zapobiegania demoralizacji dzieci i młodzieży oraz zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży;
posiada szeroką wiedzę na temat małych struktur grupowych i ich przemian oraz na temat relacji w grupie, a także zna podejście socjoterapeutyczne;
ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w grupie;
ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w zakresie socjoterapii;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych do pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz zagrożoną niedostosowaniem społecznym; potrafi analizować różne obszary rzeczywistości pedagogicznej ze względu na sformułowane cele i zadania diagnozy psychopedagogicznej;
wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym;
potrafi wybrać i zastosować adekwatne metody i techniki w pracy socjoterapeutycznej; potrafi posługiwać się w praktyce różnymi kategoriami ocen diagnostycznych z użyciem różnych kryteriów diagnostycznych; potrafi samodzielnie poprowadzić zajęcia socjoterapeutyczne;
potrafi się poprawnie komunikować z grupą;
Kompetencje społeczne
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych;
jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki lub pomocy;
odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, będąc przekonanym o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: