Psychologia społeczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej WS-2F-PSO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacje interpersonalne. Zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów. Reguły współdziałania. Procesy i role grupowe, tożsamość grupowa. Bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji. Mechanizmy kształtowania się postaw.
W cyklu 2022L:
Zakres tematów: Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji.
|
W cyklu 2022Ln:
Zakres tematów: Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji.
|
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie psychologii społecznej;
ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologii społecznej i potrafi odnieść ją do zagadnień z pola pedagogiki;
posiada szeroką wiedzę na temat rodzajów więzi społecznych i prawidłowościach nią rządzących;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych;
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej oraz dyscyplin z nią związanych do planowania innowacyjnych działań praktycznych;
wykorzystując wiedzę teoretyczną z psychologii społecznej potrafi zidentyfikować i opisać zjawisko o charakterze psychospołecznym i pedagogicznym;
Kompetencje społeczne
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych;
Literatura
Literatura:
Brycz, H. (2012). Człowiek – instrukcja obsługi. Sopot: Smak Słowa.
Heatherton, T. i in. (2008). Społeczna psychologia piętna. Warszawa: PWN.
Kolankiewicz, M, Poncyliusz, M. (2016). Młodzi dorośli opuszczający placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze. Warszawa: Wyd. UW.
Kolankiewicz, M. (2018). Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Historia i współczesność. Warszawa: Difin.
Myers, D. (2003). Psychologia społęczna. Poznań: Zysk i S-ka.
Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wyd. Scholar.
W cyklu 2022Ln:
Literatura: Brycz, H. (2012). Człowiek – instrukcja obsługi. Sopot: Smak Słowa. Heatherton, T. i in. (2008). Społeczna psychologia piętna. Warszawa: PWN. Kolankiewicz, M, Poncyliusz, M. (2016). Młodzi dorośli opuszczający placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze. Warszawa: Wyd. UW. Kolankiewicz, M. (2018). Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Historia i współczesność. Warszawa: Difin. Myers, D. (2003). Psychologia społęczna. Poznań: Zysk i S-ka. Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wyd. Scholar. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Uwagi: Stosowane metody kształcenia: Wykład, analiza przypadków. Nakład pracy osoby studiującej: 15 godz wykładu + 10 godz. analiza literatury |
W cyklu 2022Ln:
Uwagi: Stosowane metody kształcenia: Wykład, analiza przypadków. Nakład pracy osoby studiującej: 15 godz wykładu + 10 godz. analiza literatury |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: