Problemy opiekuńczo-wychowawcze WS-2F-POW
Analiza wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych:
1. Zaburzenia depresyjne – skąd się biorą i jakie sygnały wysyłane przez dzieci i młodzież powinny zaniepokoić dorosłych.
2. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej.
3. Przemoc rówieśnicza.
4. Fobia szkolna.
5. Wirtualne zniewolenie.
6. Dyskryminacja w szkole.
7. Trudności w uczeniu się.
8. Niedostosowanie społeczne.
9. Wagary jako obszar edukacyjnych bezdroży.
10. Problemy samobójstw dzieci.
11. Dzieci wybitnie zdolne.
12. Dyscyplinowanie trudnej klasy.
13. Międzykulturowość w szkole.
14. Ciąża nastolatek.
15. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
16. Uczniowie z niepełnosprawnością.
17. Ruch Pro-ana.
18. Otyłość
19. Zjawisko mobbingu w szkole.
20. Cyberbulling, flaming, cyberstalking.
21. Sponsoring – sposób na życie.
22. Dziecko z nadwagą w klasie szkolnej.
23. Motywowanie ucznia do nauki.
24. Eurosieroctwo.
25. Stres szkolny.
26. „Lajki” i „followersi” na portalach społecznościowych sposobem na poszukiwanie własnej tożsamości
W cyklu 2022L:
Analiza wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych: |
W cyklu 2022Ln:
Analiza wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych: |
W cyklu 2023Ln:
Analiza wybranych przez studentów problemów opiekuńczo-wychowawczych: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; zna różne koncepcje i modele związane z teorią praktyką pedagogiczną;
ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących istotne odniesienia teoretyczne pedagogiki oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej;
ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym dylematów etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych;
potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz, w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;
wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zidentyfikować i opisać problem o charakterze pedagogiczno-społecznym;
potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych;
Kryteria oceniania
Ocena obecności i aktywności na poszczególnych zajęciach.
Ocena prezentacji multimedialnej na wybrany temat.
Literatura
Homicki B., O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, Wydawnictwo Fosze, Bielsko-Biała 2022.
Problemy opiekuńczo-wychowawcze (czasopismo), wybrane numery i artykuły, w zależności od wyboru tematu przez studentów.
Poradniki Ośrodka Rozwoju Edukacji - w tematyce wybranej przez studentów.
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
Ocena obecności i aktywności na poszczególnych zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: