Polityka oświatowa w perspektywie krajowej i międzynarodowej WS-2F-POK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pojęcie, istota i cele polityki oświatowej. Geneza i przemiany polityki oświatowej. Podmiot, przedmiot oraz uwarunkowania polityki oświatowej. System oświaty w perspektywie ogólnej teorii systemów. Budowa systemu – komponenty, zasady tworzenia i modyfikowania – i jego funkcjonowanie w perspektywie OTS. Zastosowanie OTS w analizie i konstruowaniu systemu edukacji. Społeczne, demograficzne, polityczne, ekonomiczne uwarunkowania systemów edukacyjnych. Edukacja jako źródło rozwoju społecznego i ekonomicznego państw. Rola uwarunkowań w dokonywaniu zmian w systemach oświatowych. Systemy oświatowe w Europie i na świecie - edukacja wielu prędkości i wynikające z tego konsekwencje społeczno-ekonomiczne. Polityka edukacyjna w Polsce i na świecie - priorytety i możliwości działania. Przemiany edukacyjne w krajach europejskich i pozaeuropejskich – identyfikacja obszarów. Możliwe scenariusze w perspektywie dokumentów strategicznych i raportów edukacyjnych. Podstawowe programy europejskie na rzecz edukacji.
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
zna na poziomie rozszerzonym metodologię badań komparatystycznych, w tym paradygmaty, zróżnicowanie podejść, możliwości i ograniczenia.
ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu krajowego systemu oświaty;
zna systemy oświaty w wybranych krajach OECD;
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, demografii, socjologii i ekonomii w celu analizy zjawisk oświatowych w kraju i zagranicą;
potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych i oświatowych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;
potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;
Literatura
W cyklu 2022Zn:
- Human Development Report 2021-22. hdr.undp.org |
W cyklu 2024Zn:
- Human Development Report 2023-2024. hdr.undp.org |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Zaliczenie przedmiotu na ocenę - na podstawie wypowiedzi pisemnej. |
W cyklu 2024Zn:
Metody pracy dydaktycznej: wykłady z prezentacją, dyskusja/komentowanie przekazu wizualnego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: