Dynamika grupy i procesy grupowe WS-2F-DGP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zajęcia będą mieć charakter warsztatowy. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat procesów grupowych, obserwując zachowanie własnej grupy ćwiczeniowej podczas aktywności podejmowanych w trakcie zajęć.
Cykl życia grupy; stadia i napięcia społeczne podczas kształtowania się grupy; zróżnicowanie ról grupowych i ich efekt na zachowanie jednostki; rodzaje struktur grupowych; rola reguł i norm w życiu grupy; budowanie klimatu grupowego i zarządzanie konfliktem w grupie; stymulowanie procesów grupowych – podejmowanie decyzji, innowacyjność, wydajność grupowa. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ma zaawansowaną wiedzę na temat konfliktów grupowych i sposobów ich rozwiązywania;
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych; grupie społecznej i procesach w niej przebiegających;
ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w grupie;
ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą;
Umiejętności
potrafi dokonać obserwacji zjawisk psychospołecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;
wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym;
posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne;
potrafi pracować w zespole;
umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania;
potrafi przyjąć rolę lidera w zespole;
Kompetencje społeczne
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: