Praktyka pedagogiczna – placówka oświatowa – szkoła ponadpodstawowa (60 godz.) WS-0P-PRA2
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły średniej lub szkoły podstawowej lub poradni pedagogiczno-psychologicznej szczególnie z jej strukturą organizacyjną – dokonanie charakterystyki placówki, w której student odbywa praktyki, wykonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznego/wychowanka, np. psychologa, wychowawcy, innych specjalistów, poznanie form działań wspierających wychowanka, analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki wychowanka, poznanie zasad ppoż. oraz BHP obowiązujących w szkole średniej, prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły ponadpodstawowej oraz środowiska, w jakim ona działa.
Zna dokumenty prawne obowiązujące w szkole ponadpodstawowej, rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły średniej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole ponadpodstawowej i poza nią.
Umiejętności
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych w szkole ponadpodstawowej.
Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić serię zajęć wychowawczych.
Potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy pedagoga szkolnego, aktywnie obserwować stosowane przez nich metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. Jest świadomy istnienia zjawiska wypalenia zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: