Praktyka asystencko-pedagogiczna – placówka oświatowa – szkoła podstawowa (40 godz.) WS-0P-PRA1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły podstawowej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, dokumentacją szkolną, w tym: planami pracy opiekuńczo-wychowawczej, planem pracy pedagoga szkolnego, planem pracy świetlicy szkolnej oraz planem pracy wychowawcy klasy. Zapoznanie się ze sposobami ich realizacji – dokonanie charakterystyki szkoły podstawowej, w której student odbywa praktyki, wykonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznego/wychowanka, złożonego np. z psychologa, logopedy, opiekuna-wychowawcy, innych specjalistów, poznanie form działań wspierających wychowanka, analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki wychowanka, poznanie zasad ppoż. oraz BHP obowiązujących w szkole podstawowej, prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej oraz środowiska, w jakim ona działa.
Zna dokumenty prawne obowiązujące w szkole podstawowej, rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły podstawowej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole podstawowej i poza nią.
Zna i rozumie zadania opiekuńczo-wychowawcze realizowane przez szkołę podstawową. Zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły podstawowej.
Zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej prowadzonej w szkole podstawowej.
Umiejętności
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych w szkole podstawowej.
Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy pedagoga szkolnego lub wychowawcy świetlicy, aktywnie obserwować stosowane przez nich metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych zajęcia wychowawcze.
Kompetencje społeczne
Jest gotów(-owa) do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. Jest świadomy istnienia zjawiska wypalenia zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: