Psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu SP-ZES
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022Zn:
1. Rozpoznawanie wczesnych symptomów autyzmu. Międzynarodowy „złoty standard diagnostyczny” ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) i ADOS (Autism Diagnostic Obsevation Schedule). |
W cyklu 2023Zn:
1. Rozpoznawanie wczesnych symptomów autyzmu. Międzynarodowy „złoty standard diagnostyczny” ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) i ADOS (Autism Diagnostic Obsevation Schedule). 2. Przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych: Diagnostyczna lista kontrolna (E-2) B. Rimlanda, Kwestionariusz autyzmu z okresie poniemowlęcym (CHAT) S. Barona-Cohena, J. Allen, C. Gillberga, Skala CARS Schoplera. 3. Charakterystyka psychologiczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych okresach rozwojowych. Specyfika funkcjonowanie poznawczego, emocjonalnego i społecznego, mowa, język i komunikacja osób z ASD w różnych okresach rozwojowych. 4. Podstawy neuropsychologii. ASD i inne zaburzenia neurorozwojowe – afazja, mózgowe porażenie dziecięce, ADHD. Autyzm a niepełnosprawność intelektualna. 5. Psychologiczne koncepcje autyzmu: teoria umysłu, funkcji wykonawczych i centralnej koherencji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Zna w pogłębionym stopniu specyfikę funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w obszarze społecznym, poznawczym, emocjonalnym, komunikacji w różnych okresach życia.
Umiejętności
Potrafi analizować złożone problemy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu korzystając z posiadanej wiedzy psychologicznej.
Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy oraz oceny złożonej sytuacji edukacyjnej oraz terapeutycznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Kompetencje społeczne
E.1A.K2. Dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz korzysta z niej w procesie rozwiązywania złożonych procesów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych.
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rozpoznawanie wczesnych symptomów autyzmu. Międzynarodowy „złoty standard diagnostyczny” ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) i ADOS (Autism Diagnostic Obsevation Schedule).
2. Przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych: Diagnostyczna lista kontrolna (E-2) B. Rimlanda, Kwestionariusz autyzmu z okresie poniemowlęcym (CHAT) S. Barona-Cohena, J. Allen, C. Gillberga, Skala CARS Schoplera.
3. Charakterystyka psychologiczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych okresach rozwojowych. Specyfika funkcjonowanie poznawczego, emocjonalnego i społecznego, mowa, język i komunikacja osób z ASD w różnych okresach rozwojowych.
4. Podstawy neuropsychologii. ASD i inne zaburzenia neurorozwojowe – afazja, mózgowe porażenie dziecięce, ADHD. Autyzm a niepełnosprawność intelektualna.
5. Psychologiczne koncepcje autyzmu: teoria umysłu, funkcji wykonawczych i centralnej koherencji.
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Kozielec, B., Jagielska, G. (2005). Całościowe zaburzenia rozwoju. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s.68-84). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia Pisula, E., Omelańczuk, I. (2020). Zaburzenia ze spektrum autyzmu jako całościowe zaburzenia rozwoju. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s.293-312). Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Bogdashina, O. (2019). Trudności w percepcji sensorycznej w autyzmie i zespole Aspergera: inne doświadczenia sensoryczne – inne światy percepcyjne. Gdańsk: Harmonia Universalis De Clerq H. (2007), Autyzm od wewnątrz – przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Fraszka we współpracy z Fundacją Synapsis Grandin T. (2006). Myślenie obrazami oraz inne relacje z życia z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Fraszka we współpracy z Fundacją Synapsis Grandin T., Panek, R. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press. Grey, C., White, A.L. (2005). Historyjki społeczne. Ja i mój świat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna i Fundacja Synapsis Grey C., (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Hendriskx, S. (2018). Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu. Od wczesnego dzieciństwa do późnej starości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2011). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu?. Kraków: Wydawnictwo JAK Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu? Zeszyt ćwiczeń dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo JAK Silberman, S. (2017). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Białystok: Vivante |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Kozielec, B., Jagielska, G. (2005). Całościowe zaburzenia rozwoju. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s.68-84). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL Pisula, E., Danielewicz, D. (red.) (2005). Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2010). Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wyd. Harmonia Pisula, E., Omelańczuk, I. (2020). Zaburzenia ze spektrum autyzmu jako całościowe zaburzenia rozwoju. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s.293-312). Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Bogdashina, O. (2019). Trudności w percepcji sensorycznej w autyzmie i zespole Aspergera: inne doświadczenia sensoryczne – inne światy percepcyjne. Gdańsk: Harmonia Universalis De Clerq H. (2007), Autyzm od wewnątrz – przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Fraszka we współpracy z Fundacją Synapsis Grandin T. (2006). Myślenie obrazami oraz inne relacje z życia z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Fraszka we współpracy z Fundacją Synapsis Grandin T., Panek, R. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press. Grey, C., White, A.L. (2005). Historyjki społeczne. Ja i mój świat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna i Fundacja Synapsis Grey C., (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Hendriskx, S. (2018). Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu. Od wczesnego dzieciństwa do późnej starości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2011). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu?. Kraków: Wydawnictwo JAK Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu? Zeszyt ćwiczeń dla nauczycieli i rodziców. Kraków: Wydawnictwo JAK Silberman, S. (2017). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Białystok: Vivante |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: