Wsparcie interwencyjne w zaburzeniach lękowych, nastroju i depresyjnych SP-ZAB
1. Zaburzenia lękowe – charakterystyka (fobia społeczna, lęk separacyjny, GAD, OCD).
2. Pacjent lękowy – czyli jaki? Obszary problemowe i potrzeby pacjentów.
3. Zaburzenia nastroju – charakterystyka (depresja, ChAD).
4. Pacjent depresyjny – czyli jaki?
5. Co może być pomocne w profilaktyce zaburzeń psychicznych (i wczesnym leczeniu zaburzeń nastroju)?
6. Psychoedukacja jako forma wsparcia.
7. Wsparcie szkolne (próby „s”, wspieranie uczniów z problemami, praca z klasą).
8. Rozmowy interwencyjne – scenki.
9. Techniki pomocne w pracy z młodszymi dziećmi (trening uważności małej żabki / Kolorowe baki / bajkoterapia / techniki zabawowe: matrioszki, Lego, piasek kinetyczny, ciastolina, rysunek, figurki).
10. Analiza myśli automatycznej.
11. Model STOP (CBT).
12. Progresywna relaksacja dwunastu grup mięśni.
13. Fobie i desensytyzacja.
14. Praca nad warsztatem z rozpoznawania swoich emocji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
WSPARCIE INTERWENCYJNE W ZABURZENIACH LĘKOWYCH, NASTROJU I DEPRESYJNYCH
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Absolwent zna objawy zaburzeń internalizacyjnych (lękowych, nastroju etc.) oraz ich etiologię
Absolwent zna kryteria diagnostyczne zaburzeń
Absolwent posiada wiedzę na temat czynników chroniących i czynników ryzyka zaburzeń lękowych, depresyjnych etc
Absolwent posiada wiedzę na temat istniejących form wsparcia dzieci i młodzieży. z zaburzeniami
Absolwent posiada wiedzę na temat sposobów rozpoznawania zaburzeń
Umiejętności
Słuchacz potrafi wyjaśnić etiologię poszczególnych zaburzeń
Absolwent potrafi zidentyfikować zachowania wskazujące na zaburzenia internalizacyjne u dzieci i młodzieży
Absolwent potrafi zidentyfikować i rozróżnić zaburzenia lękowe od zachowania wskazujące na radzenie sobie z kryzysem u dzieci i młodzieży
Absolwent potrafi zidentyfikować czynniki ryzyka i czynniki chroniące leżące u podłoża zaburzeń odżywiania (lekowych, depresyjnych, zaburzeń nastroju etc)
Absolwent potrafi zaplanować i/lub podejmować adekwatne działania interwencyjne dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży wykazujących objawy zaburzeń
Kompetencje społeczne
Słuchacz posiada świadomość specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą wykazującą symptomy zaburzeń internalizacyjnych
Jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, w tym realizacji i rekomendacji metod o potwierdzonej skuteczności oddziaływania
Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności związanych z podejmowaniem oddziaływań i pracą z dziećmi i młodzieżą
Słuchacz rozumie potrzebę ustawicznego rozwoju i pogłębiania własnej wiedzy
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zaburzenia nastroju i zaburzenia lekowe – etiologia i objawy
2. Charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych: lęk separacyjny, GAD, Depresja, CHAD, mutyzm, zaburzenia tikowe i inne
3. Specyfika funkcjonowania dziecka z zaburzeniami psychicznymi
4. Uczeń z zaburzeniami nastroju w szkole
5. Wsparcie dziecka z zaburzeniami psychicznymi
6. Współpraca z opiekunem dziecka z zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach.
Literatura
liniczna dzieci i młodzieży. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać. Gdańsk: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne – Naukowe
Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (2020). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Schab, L.M. (2017). Lęk i zamartwianie się u nastolatków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kendall, P., Choudhury, M., Hudson, J. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Gdańsk: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne – Naukowe
Uwagi
W cyklu 2023Ln:
Nakład pracy studenta: 1 pkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: