Wywieranie wpływu i coaching w pracy dyrektora szkoły SP-WYW9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
ZSO_W02 zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym);
ZSO_W03 wie co to jest coaching i czym różni się od innych metod wsparcia
w uczeniu się i wprowadzania zmiany; wie na czym polegają podstawowe strategie pracy coacha; wie w jakich sytuacjach zawodowych można wykorzystać strategie pracy coacha; wie w jaki sposób można pracować z Radą Pedagogiczną nad sytuacjami trudnymi, stosując strategie coachingowe;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
ZSO_U06 potrafi wykorzystywać potencjał uczniów i pracowników w procesie uczenia się i rozwiązywania sytuacji trudnych;
ZSO_U07 umie efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące – w procesie zarządzania szkołą;
ZSO_U18 potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; potrafi zastosować podstawowe strategie coachingu w procesie wspierania nauczyciela w określeniu celów działania, określeniu możliwości rozwiązania danej sytuacji, podejmowaniu decyzji oraz w określeniu plan działania;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
ZSO_K14 dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych; ma świadomość, że coaching służy umacnianiu odpowiedzialności współpracowników za realizowane cele; ma przekonanie, że coaching pomaga wykorzystać potencjał uczniów i pracowników w procesie wprowadzania zmiany (w tym uczenia się, rozwiązywania sytuacji trudnych); ma przekonanie, że coaching jest użyteczną metodą pracy;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Pojęcie i istota socjotechnik.
- Oddziaływanie socjotechnik – na gruncie szkolnym.
- Metody socjotechniki.
- Reguły wywierania wpływu Caldiniego.
- Sztuczki socjotechniczne.
- Techniki manipulacyjne w negocjacjach.
- Komunikacja niewerbalna.
- Socjotechnika w przemówieniach publicznych.
- Zakłócanie wystąpień publicznych.
- Sztuka przyjmowania różnych dostojników.
- Etyka zarządzania.
- Metoda kanapki jako sposób na krytykę.
- Sytuacje problemowe.
- Coaching jako metoda wsparcia w uczeniu się i wprowadzaniu zmiany.
- Podstawowe strategie pracy coacha.
- Sytuacje zawodowe, w których można wykorzystać coaching.
- Sposoby pracy z Radą Pedagogiczną nad sytuacjami z zastosowanie strategii coachingowych.
- Potencjał uczniów i pracowników w procesie uczenia się i rozwiązywania sytuacji trudnych.
- Zastosowanie podstawowych strategii coachingu, przez nauczyciela w: określaniu celów działania, określaniu możliwości rozwiązania danej sytuacji, podejmowaniu decyzji przy różnych czynnikach zmieniających sytuację, określaniu planu działania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: