Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami SI SP-WSI
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
1. Rodzina jako środowisko wychowawcze, jej funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie. |
W cyklu 2021Zn:
1. Rodzina jako środowisko wychowawcze, jej funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie. |
W cyklu 2021Ln:
1. Rodzina jako środowisko wychowawcze, jej funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2018L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, zwłaszcza o rodzinie, specyfice rodziny i procesach zachodzących w rodzinie
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń
- zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem pełnosprawnym i z zaburzeniami w rozwoju
- zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka
- wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie.
UMIEJĘTNOŚCI:
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej
- potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
- rozumie złożoną sytuację rodziny i jej uwarunkowania
- potrafi opracować scenariusz warsztatu z rodzicami
- potrafi określić zasady prawidłowej współpracy ze środowiskiem rodzinnym
- umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest świadomy znaczenia odpowiedzialności za podejmowane działania wobec rodziny i dziecka.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Tarszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia, WSiP, Warszawa 2009 Jundziłł I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989 Kawula S., Bragiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 1997 Pietruszewski K., Jak pomóc nastolatkom?, Wydawnictwo Lux Libri, Kraków 1998 Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985 Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007 Literatura uzupełniająca: Pecyna M., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998 Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011 Barbaro de B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, CM UJ, Kraków 1994 |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Tarszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia, WSiP, Warszawa 2009 Jundziłł I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989 Kawula S., Bragiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 1997 Pietruszewski K., Jak pomóc nastolatkom?, Wydawnictwo Lux Libri, Kraków 1998 Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985 Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007 Literatura uzupełniająca: Pecyna M., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998 Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011 Barbaro de B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, CM UJ, Kraków 1994 |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Tarszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia, WSiP, Warszawa 2009 Jundziłł I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989 Kawula S., Bragiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 1997 Pietruszewski K., Jak pomóc nastolatkom?, Wydawnictwo Lux Libri, Kraków 1998 Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985 Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007 Literatura uzupełniająca: Pecyna M., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998 Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011 Barbaro de B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, CM UJ, Kraków 1994 |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów ECTS- 4 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów ECTS- 4 |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów ECTS- 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: