Wyrażanie siebie i dbanie o swoje granice SP-WSG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student rozumie znaczenie budowania dobrych relacji dla współpracy w edukacji.
Studentka/student rozumie znaczenie komunikacji międzyludzkiej dla współpracy w edukacji i zna różnice między komunikacją wspierającą kontakt a komunikacją niewspierającą kontaktu.
Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student wie, jakie kompetencje sprzyjają współpracy opartej na zaufaniu, i wie, jak może je rozwijać.
Studentka/student zna wybrane założenia, rozróżnienia i procesy modelu Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga oraz praktyczne możliwości zastosowania tego modelu w edukacji.
Studentka/student wie, jak brać odpowiedzialność za zaspokojenie swoich potrzeb w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student rozumie wartość autentycznego wyrażania siebie i wie, jak wyrażać siebie zgodnie z modelem NVC.
Studentka/student rozumie, na czym polega „szczerość szakala” i „szczerość żyrafy”.
Studentka/student wie, jak wyrażać siebie w czterech krokach NVC i jak wyrażać siebie „żyrafą uliczną”.
Studentka/student wie, jak zachęcać uczniów, rodziców i nauczycieli do współpracy z dążeniem do uwzględnienia potrzeb wszystkich osób.
Studentka/student rozumie, czym są i jak wpływają na człowieka i na relacje: nagrody/kary, konsekwencje, ochronne użycie siły, przemoc.
Studentka/student ma podstawową praktyczną wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Studentka/student wie, czym są granice wewnętrzne (psychiczne) człowieka i wie, jak dbać o swoje granice i szanować granice innych osób.
Studentka/student wie, jaki jest związek między uczuciami i potrzebami a granicami oraz między empatią dla siebie a dbaniem o swoje granice.
Studentka/student zna sposoby pracy z krytykiem wewnętrznym.
Studentka/student wie, jak z odwagą zgadzać się i odmawiać.
Umiejętności
Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student potrafi odróżniać komunikację wspierającą kontakt od komunikacji niewspierającej kontaktu w edukacji i potrafi stosować komunikację wspierającą kontakt.
Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student potrafi rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student potrafi praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student potrafi brać odpowiedzialność za zaspokojenie swoich potrzeb.
Studentka/student potrafi przejść od samoświadomości do wyrażania siebie i wyrażać siebie zgodnie z modelem NVC.
Studentka/student potrafi odróżniać „szczerość szakala” i „szczerość żyrafy”.
Studentka/student potrafi wyrażać siebie w czterech krokach NVC i wyrażać siebie „żyrafą uliczną”.
Studentka/student potrafi zachęcać uczniów, rodziców i nauczycieli do współpracy z dążeniem do uwzględnienia potrzeb wszystkich osób.
Studentka/student potrafi rozróżnić: nagrody/kary, konsekwencje, ochronne użycie siły i przemoc.
Studentka/student potrafi zastosować w praktyce wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Studentka/student potrafi dbać o swoje granice i szanować granice innych osób.
Studentka/student potrafi stosować empatię wobec siebie jako praktykę sprzyjającą dbaniu o swoje granice.
Student/studentka potrafi współpracować ze swoim krytykiem wewnętrznym.
Studentka/student potrafi z odwagą zgadzać się i odmawiać.
Kompetencje społeczne
Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student ma gotowość, by odróżniać komunikację wspierającą kontakt od komunikacji niewspierającej kontaktu w edukacji i stosować komunikację wspierającą kontakt.
Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student ma gotowość, by brać odpowiedzialność za zaspokojenie swoich potrzeb.
Studentka/student ma gotowość, by przejść od samoświadomości do wyrażania siebie i wyrażać siebie zgodnie z modelem NVC.
Studentka/student ma gotowość, by odróżniać „szczerość szakala” i „szczerość żyrafy”.
Studentka/student ma gotowość, by wyrażać siebie w czterech krokach NVC i by wyrażać siebie „żyrafą uliczną”.
Studentka/student ma gotowość, by zachęcać uczniów, rodziców i nauczycieli do współpracy z dążeniem do uwzględnienia potrzeb wszystkich osób.
Studentka/student ma gotowość, by rozróżniać: nagrody/kary, konsekwencje, ochronne użycie siły i przemoc.
Studentka/student ma gotowość, by stosować w praktyce wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Studentka/student ma gotowość, by dbać o swoje granice i szanować granice innych osób.
Studentka/student ma gotowość, by stosować empatię wobec siebie jako praktykę sprzyjającą dbaniu o swoje granice.
Student/studentka ma gotowość, by współpracować ze swoim krytykiem wewnętrznym.
Studentka/student ma gotowość, by z odwagą zgadzać się i odmawiać.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: