Wsparcie dziecka zagrożonego agresją i przemocą rówieśniczą SP-WSA
1. Biologiczne aspekty studiów nad agresją (m.in. koncepcja instynktu agresji, genetyczne i neurofizjologiczne uwarunkowania agresji);
2. Agresja z perspektywy nauk normatywno-społecznych i psychologii społecznej
3. Podstawowe, klasyczne psychologiczne teorie agresji interpersonalnej (psychoanaliza, teoria frustracja-agresji, teoria uczenia społecznego) oraz pojęcie i formy gotowości do agresji.;
4. Socjalizacyjne uwarunkowania formowania się gotowości do agresji:
5. Struktura i funkcjonowanie grupy społeczne jako źródła agresji: fenomeny „kozła ofiarnego” i „czarnej owcy”;
6. Zjawisko przemocy i cyberprzemocy w środowisku szkolnym (bullying i cyberbullying)
7. Ogólna charakterystyka działań profilaktycznych i korekcyjnych na rzecz ograniczania agresji
W cyklu 2021Ln:
1. Biologiczne aspekty studiów nad agresją (m.in. koncepcja instynktu agresji, genetyczne i neurofizjologiczne uwarunkowania agresji); |
W cyklu 2022Zn:
1. Biologiczne aspekty studiów nad agresją (m.in. koncepcja instynktu agresji, genetyczne i neurofizjologiczne uwarunkowania agresji); |
W cyklu 2023Zn:
1. Biologiczne aspekty studiów nad agresją (m.in. koncepcja instynktu agresji, genetyczne i neurofizjologiczne uwarunkowania agresji); |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
(Nazwa przedmiotu)
WSPARCIE DZIECKA ZAGOŻONEGO AGRESJĄ I PRZEMOCĄ RÓWIEŚNICZĄ
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
IDM_W3 Słuchacz zna teorie zachowania agresywnego (biologiczne, psychologiczne) oraz współczesne modele wyjaśniające źródła zachowań agresywnych u dzieci i młodzieży
IDM_W3 Słuchacz posiada wiedzę na temat różnic indywidualnych w agresji oraz czynnikach wyzwalających zachowania agresywne u dzieci i młodzieży
Słuchacz zna podstawowe formy i mechanizmy psychologiczne agresji generowanej procesami grupowymi (znęcanie się w szkole,
Absolwent zna i potrafi rozróżnić fazy rozwoju zachowania agresywnego od dzieciństwa do dorosłości (trajektoria rozwoju zachowań agresywnych)
Absolwent posiada wiedzę na temat socjalizacyjnych uwarunkowań formowania się gotowości do agresji (zwłaszcza rola rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej, mediów);
Słuchacz wie czym jest przemoc, cyberprzemoc i znęcanie w środowisku szkolnym (bullying)
Słuchacz posiada wiedzę o kontroli i prewencji agresji rówieśniczej oraz przemocy w środowisku szkolnym
Umiejętności
Potrafi określić i dokonać analizy zachowania agresywnego u dzieci i młodzieży ze wskazaniem na specyfikę mechanizmu rejestrowanego zachowania się;
Potrafi zdiagnozować rodzaje przemocy szkolnej (złośliwe, niezłośliwe, jednorazowe, uporczywe)
Potrafi pracować i wspierać dziecko, w sytuacji doświadczenia przemocy rówieśniczej, w tym również cyberprzemocy
Potrafi używać kwestionariuszy do oceny poziomu przemocy oraz stosować metody socjometryczne do diagnozy klasy szkolnej
Kompetencje społeczne
Potrafi rozpoznać zachowanie dziecka doświadczającego przemocy szkolnej
Jest gotów nawiązać kontakt z dzieckiem w sytuacji kryzysowej oraz udzielić mu pomocy lub wskazać rodzicom gdzie dziecko może otrzymać pomoc
Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz usuwania agresji w relacjach interpersonalnych
Potrafi rozpoznać zachowanie dziecka doświadczającego przemocy szkolnej
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Biologiczne aspekty studiów nad agresją (m.in. koncepcja instynktu agresji, genetyczne i neurofizjologiczne uwarunkowania agresji);
2. Agresja z perspektywy nauk normatywno-społecznych i psychologii społecznej
3. Podstawowe, klasyczne psychologiczne teorie agresji interpersonalnej (psychoanaliza, teoria frustracja-agresji, teoria uczenia społecznego) oraz pojęcie i formy gotowości do agresji.;
4. Socjalizacyjne uwarunkowania formowania się gotowości do agresji:
socjalizacja w rodzinie a agresja, w szczególności znaczenie metod wychowawczych, stylów wychowawczych oraz przemocy w rodzinie
rola szkoły i rówieśników w formowaniu się agresji (zwłaszcza zjawisko znęcania się w szkole);
kontakty z mediami (TV, gry, Internet) a rozwój agresji;
5. Struktura i funkcjonowanie grupy społeczne jako źródła agresji: fenomeny „kozła ofiarnego” i „czarnej owcy”;
formowanie się i funkcjonowanie młodzieżowego gangu przestępczego;
przestępczość agresywna wśród dorosłych i niepełnoletnich (trendy rozwojowe)
6. Zjawisko przemocy i cyberprzemocy w środowisku szkolnym (bullying i cyberbullying)
7. Ogólna charakterystyka działań profilaktycznych i korekcyjnych na rzecz ograniczania agresji
Literatura
W cyklu 2022Zn:
1. Krahe B.( 2005) Agresja. GWP; |
W cyklu 2023Zn:
1. Krahe B.( 2005) Agresja. GWP; |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Metody pracy podczas zajęć: Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności na zajęciach oraz ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć (m.in.studium przypadku). |
W cyklu 2023Zn:
Metody pracy podczas zajęć: Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności na zajęciach oraz ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć (m.in.studium przypadku). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: