Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku SP-WNW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
Tematyka: 1) Specyfika nawiązywania kontaktu i komunikacji z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym będącym na przedsłownym etapie rozwoju - podstawowe techniki wspomagające prawidłową komunikację. Strategia uczenia interaktywnego w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku. Video Interaction Training jako metoda wspomagająca rozwój prawidłowej komunikacji w rodzinie z małym dzieckiem. Zastosowanie VIT w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością wzroku. 2) Specyfika rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. Przebieg rozwoju motorycznego dziecka z niepełnosprawnością wzroku; podstawowe założenia wspomagania rozwoju dużej motoryki i orientacji przestrzennej małych dzieci niewidomych. 3) Specyficzne problemy rozwojowe dzieci niewidomych i słabowidzących, w tym ze złożoną niepełnosprawnością, w okresie sensomotorycznym. Ocena poziomu rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lat w odniesieniu do koncepcji J. Piageta – analiza indywidualnych przypadków. 4) Blindyzmy - etiologia, profilaktyka i terapia. Zachowania autostymulacyjne a strategie zapobiegania deficytom rozwojowym u dzieci z dysfunkcją wzroku w wieku 0-3 lata. 5) Cechy diagnozy ukierunkowanej na proces wczesnej interwencji. Podstawowe założenia, cele i etapy procesu funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej małego dziecka z dysfunkcją wzroku. Charakterystyka poszczególnych etapów postępowania diagnostycznego podejmowanego przez pedagoga specjalnego. Diagnostyka środowiska rodzinnego – ocena zasobów i czynników ryzyka. 6) Przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych i diagnostyczno-terapeutycznych przeznaczonych do oceny rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku 0-3 lat – właściwości i zastosowanie. 7) Podstawowe zasady konstruowania i realizacji indywidualnych programów wspomagania rozwoju małych dzieci z dysfunkcją wzroku. 8) Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym. Specyfika organizacji zajęć edukacyjnych – zasada poglądowości i indywidualizacji, metody i formy nauczania, adaptacja środków dydaktycznych. 9) Specyfika rozwoju poznawczego, językowego i emocjonalno-społecznego dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym w kontekście strategii zaradczych – zapobieganie werbalizmowi i trudnościom w nabywaniu pojęć naturalnych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Potrafi omówić ważniejsze problemy rozwojowe na jakie natrafia małe dziecko z zaburzeniami widzenia, w poszczególnych stadiach okresu sensomotorycznego
- Potrafi opisać podstawowe zasady postępowania diagnostycznego w odniesieniu do małego dziecka z uszkodzeniem wzroku (analiza dokumentacji medycznej, obserwacja sytuacji naturalnych i standaryzowanych, wywiad z opiekunami dziecka)
- Potrafi podać przykłady skal rozwojowych stosowanych dla tej grupy dzieci
- Potrafi omówić najważniejsze etapy konstruowania Indywidualnego Programu Wspomagania Rozwoju dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki diagnozy funkcjonalnej
- Potrafi przedstawić znaczenie prawidłowej komunikacji dorosłego z małym dzieckiem niewidomym lub słabowidzącym dla procesu wspomagania całości jego rozwoju
- Potrafi wyjaśnić, na czym polega strategia uczenia interaktywnego, a także inne ważniejsze strategie, metody i techniki, stosowane we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego małych dzieci z zaburzeniami widzenia.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Demonstruje praktyczną umiejętność prowadzenia obserwacji i analizy zgromadzonego materiału na podstawie nagrania video zachowań małego dziecka z problemami wzrokowymi
- Potrafi prawidłowo posłużyć się Arkuszem Obserwacji Sygnałów Komunikacyjnych Dziecka
- Potrafi prawidłowo zastosować Metodę natychmiastowego naśladownictwa (wokalnego i z przedmiotem)
- Potrafi zaprojektować podstawowe sygnały zapowiadające dotyczące codziennych sytuacji, na podstawie opisu zachowań dziecka
- Potrafi dokonać wyboru właściwych metod i technik wspomagania rozwoju na podstawie otrzymanej diagnozy funkcjonalnej dziecka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Efektywnie współpracuje w mniejszej grupie podczas zajęć warsztatowych
- Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku.
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w plikach w zespole Teams (nazwa danego pliku zawiera datę realizacji ćwiczeń) i jednocześnie przesyłane słuchaczom drogą mailową. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a08542c7a03144134bbc4b9808d8aec4b%40thread.tacv2/conversations?groupId=4d74ea60-228a-422b-b0fd-bb326caec157&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 metody kształcenia: konwersatorium, dyskusja, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: