Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny SP-WEW9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
zna podstawy prawne nadzoru pedagogicznego w szkole;
zna obowiązki dyrektora szkoły/ przedszkola w zakresie nadzoru pedagogicznego; rozróżnia obowiązki dyrektora w placówkach publicznych i niepublicznych;
posiada wiedzę nt. obowiązków i zadań dyrektora w organizowaniu i przeprowadzaniu diagnozy wewnątrzszkolnej i diagnozy zewnętrznej, w tym egzaminów zewnętrznych w szkole; zna polski system egzaminacyjny; cechy narzędzi diagnostycznych, zasady oceniania w kontekście wymagań z podstawy programowej przedmiotów egzaminacyjnych; zna obowiązki związane z organizowaniem przebiegu egzaminów zewnętrznych w szkołach; zna zasady opracowywania wniosków z wyników egzaminów i budowania na ich podstawie rekomendacji do pracy; wie, gdzie publikowane są wyniki i wnioski z egzaminów, które należy wykorzystać jako kontekst wyników szkoły;
zna zadania nadzorcze dyrektora – nadzór a kontrola; posiada wiedzę z zakresu planowania pracy dyrektora oraz sprawowania nadzoru pedagogicznego; wie, jak dokonać zmian w planie nadzoru w trakcie roku szkolnego; zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego; zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
potrafi obserwować i oceniać potrzeby szkoły/przedszkola; umie wykorzystać wyniki nadzoru pedagogicznego z roku poprzedniego do planowania nadzoru pedagogicznego dyrektora w nowym roku szkolnym; projektuje plan nadzoru we własnej placówce; potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty egzaminacyjne - w obszarze posiadanych kompetencji;
umie efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące;
umie tworzyć model postępowania pedagogicznego właściwego dla danej szkoły, związane z wykorzystaniem wyników egzaminów;
wskazuje wszystkie dokumenty związane z nadzorem pedagogicznym w szkole/przedszkolu;
potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów związanych z organizacją i przebiegiem egzaminów zewnętrznych;
umie przeprowadzać analizy wniosków z przebiegu egzaminów i zaplanować ich wykorzystanie do planowania pracy szkoły; posiada umiejętność dokonania analizy wyników, właściwego postępowania w roli nadzorującego przebieg egzaminów oraz zaplanowania i przeprowadzenia autoewaluacji; umie zająć stanowisko, zaplanować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji i relacjach społecznych;
przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje w tym odpowiedzialności państwowej;
charakteryzuje się kompetencjami w zakresie budowania zespołów zadaniowych i oczekiwanych postaw współpracowników w tym identyfikuje potrzeby nauczycieli; rozumie zachowania ludzi przy pracy w zespole; samodzielnie i w zespołach angażuje się w realizację stawianych przed nim celów i zadań, projektuje i wykonuje działania edukacyjne w różnych środowiskach społecznych; rozumie wpływ porażek i sukcesów w szkole;
kontroluje zachowania własne, pracowników i uczniów; racjonalnie podchodzi do presji rodziców i środowiska;
kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w zakresie realizacji planu nadzoru pedagogicznego oraz z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, z okręgową komisją egzaminacyjną, iż organem prowadzącym;
dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy prawne nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły/placówki.
- Analiza dokumentów związanych z nadzorem pedagogicznym dyrektora szkoły/placówki.
- Obowiązki dyrektora w zakresie nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły/placówki.
- Podstawa prawna planu nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły/placówki.
- Analiza i konstrukcja planu nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły/placówki.
- Diagnoza wewnętrzna i zewnętrzna, korzyści i zagrożenia.
- Egzaminy zewnętrzne w polskim systemie egzaminacyjnym.
- Informacja o wynikach egzaminów zewnętrznych jako instrument wspomagający procesy dydaktyczne i zarządcze w szkole jako organizacji uczącej się.
- Problemy z analizą wyników egzaminów w szkołach.
- Analiza ilościowa i jakościowa wyników egzaminu w funkcji informacji zwrotnej.
- Szczegóły analizy ilościowej.
- Refleksja naukowa na temat efektywności kształcenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: