Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu SP-WAP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Zn:
1. Dziecko z ASD w przedszkolu specjalnym, integracyjnym lub ogólnodostępnym. Integracja ze środowiskiem rówieśniczym. Trudności dziecka z ASD na etapie edukacji przedszkolnej i wynikające z nich specjalne potrzeby w zakresie opieki, wychowania, terapii i edukacji. |
W cyklu 2024Zn:
1. Dziecko z ASD w przedszkolu specjalnym, integracyjnym lub ogólnodostępnym. Integracja ze środowiskiem rówieśniczym. Trudności dziecka z ASD na etapie edukacji przedszkolnej i wynikające z nich specjalne potrzeby w zakresie opieki, wychowania, terapii i edukacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu proces zaburzonego rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) w wieku przedszkolnym oraz wynikające z niego specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje edukacji przedszkolnej dzieci z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć edukacji przedszkolnej dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji procesu edukacji przedszkolnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne .
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia edukacji przedszkolnej dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną w przedszkolu, w tym: okazywać empatię dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy; rozwiązywać konflikty w grupie wychowawczej; samodzielnie pogłębiać wiedzę pedagogicznej; podejmować współpracę z nauczycielami w przedszkolu i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Waligórska, A. i Waligórski, M. (2015). Naturalistyczne interwencje rozwojowo-behawioralne jako konsensus w terapii autyzmu. W: A. Rozetti, F. Rybakowski (red.). Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące (s. 115-123). Łódź: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, odd. Łódź. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji przedszkolnej) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia): Bąbel, P., Ostaszewski, P. i Suchowierska-Stephany, M. (2016). Analiza zachowania: Vademecum. Gdańsk: GWP. Gray, C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Harmonia. Leżańska, W. i Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: WUŁ. McClannahan L. i Krantz P., (2016). Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności. Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka. Literatura uzupełniająca (warsztaty): Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz, M., Okrzesik, D. (2011). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Gdańsk: Harmonia. Franczyk, A., Krajewska, K. (2020). Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. LeGof Daniel, Gomez de la Cuesta, G., Krauss, G.W., Baron-Cohen S. (2019). LEGO® w terapii autyzmu. Kraków: WUJ. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Waligórska, A. i Waligórski, M. (2015). Naturalistyczne interwencje rozwojowo-behawioralne jako konsensus w terapii autyzmu. W: A. Rozetti, F. Rybakowski (red.). Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące (s. 115-123). Łódź: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, odd. Łódź. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji przedszkolnej) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia): Bąbel, P., Ostaszewski, P. i Suchowierska-Stephany, M. (2016). Analiza zachowania: Vademecum. Gdańsk: GWP. Gray, C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Harmonia. Leżańska, W. i Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: WUŁ. McClannahan L. i Krantz P., (2016). Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności. Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka. Literatura uzupełniająca (warsztaty): Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz, M., Okrzesik, D. (2011). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Gdańsk: Harmonia. Franczyk, A., Krajewska, K. (2020). Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. LeGof Daniel, Gomez de la Cuesta, G., Krauss, G.W., Baron-Cohen S. (2019). LEGO® w terapii autyzmu. Kraków: WUJ. |
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 20 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 20 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: