Uzależnienia behawioralne i od substancji psychoaktywnych SP-UZA
Słuchacze zdobywają wiedzę w następujących blokach tematycznych:
Blok 1. Teoretyczne koncepcje uzależnienia
1.1. Główne teorie wyjaśniające uzależnienie
1.2. Definicja uzależnień substancjalnych i behawioralnych oraz ich charakterystyka
Blok 2. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka
2.1. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w używaniu i uzależnieniu od substancji
2.2 czynniki chroniące i czynniki ryzyka w uzależnieniach behawioralnych
Blok 3. Profilaktyka
3.1 Wprowadzenie do profilaktyki
3.2 Specyfika profilaktyki i trendy w profilaktyce używania i uzależnienie od substancji psychoaktywnych
3.3 Specyfika profilaktyki wybranych uzależnień behawioralnych
W cyklu 2021Ln:
Słuchacze zdobywają wiedzę w następujących blokach tematycznych: |
W cyklu 2022Ln:
Słuchacze zdobywają wiedzę w następujących blokach tematycznych: |
W cyklu 2023Zn:
Słuchacze zdobywają wiedzę w następujących blokach tematycznych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNE I OD SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
IDM_W1 Absolwent zna współczesne koncepcji uzależnień (behawioralnych i substancjalnych), w tym wyjaśniające przyczyny sięgania po substancje psychoaktywne i angażowania się w zachowania prowadzące do uzależnień behawioralnych
IDM_W2 Absolwent posiada wiedzę na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w rozwoju uzależnień od substancji i behawioralnych
IDM_W3 Absolwent posiada wiedzę na temat profilaktyki uzależnień i trendów w profilaktyce uzależnień od substancji i behawioralnych
IDM_W4 Absolwent posiada wiedzę na temat sposobów rozpoznawania uzależnienia
Umiejętności
IDM_U1 Absolwent potrafi wyjaśnić etiologię uzależnień (uzależnień (behawioralnych i substancjalnych), w tym potrafi wskazać różnice i podobieństwa pomiędzy mechanizmami powstawania uzależnień behawioralnych i substancjalnych
IDM_U2 Absolwent potrafi zidentyfikować zachowania wskazujące na rozwój uzależnień w grupie dzieci i młodzieży
IDM_U3 Absolwent potrafi zidentyfikować czynniki ryzyka leżące u podłoża wskazujących na rozwój uzależnienia
IDM_U4 Absolwent potrafi zaplanować i/lub podejmować adekwatne działania interwencyjne dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży wykazujących zachowania ryzykowne o charakterze uzależnień
Kompetencje społeczne
IDM_K1 Posiada świadomość specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą zagrożoną uzależnieniem lub przejawiającą symptomy uzależnienia
IDM_K2 Jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, w tym realizacji i rekomendacji oddziaływań o potwierdzonej skoczności
IDM_K3 Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności związanych z podejmowaniem oddziaływań i pracą z dziećmi i młodzieżą zagrożoną uzależnieniami; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju.
TREŚCI PROGRAMOWE
Blok 1. Teoretyczne koncepcje uzależnienia
1.1 Główne teorie wyjaśniające uzależnienie
1.2 Definicja uzależnień behawioralnych i ich charakterystyka
Blok 2. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka
2.1 czynniki chroniące i czynniki ryzyka w używaniu i uzależnieniu od substancji
2.2 czynniki chroniące i czynniki ryzyka w uzależnieniach behawioralnych
Blok 3. Profilaktyka
3.1 Wprowadzenie do profilaktyki
3.2 Specyfika profilaktyki i trendy w profilaktyce używania i uzależnienie od substancji psychoaktywnych
3.3 Specyfika profilaktyki wybranych uzależnień behawioralnych
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Stosowane metody kształcenia, np.: wykład, pokaz, prezentacja, ćwiczenia |
W cyklu 2022Ln:
Stosowane metody kształcenia, np.: wykład, pokaz, prezentacja, ćwiczenia |
W cyklu 2023Zn:
Stosowane metody kształcenia, np.: wykład, pokaz, prezentacja, ćwiczenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: