Psychospołeczne uwarunkowania rozwoju małego dziecka w procesie uczenia się SP-UWA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Lpod:
- Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania wsparcia WWR. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Lp: | W cyklu 2023Lpod: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna główne założenia biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności,
Zna główne założenia modelu skoncentrowanego na rodzinie, pracy opartej na rutynach (RBI),
Zna możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej,
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii i pedagogiki uczenia się małego dziecka,
Zna i rozumie etiopatogenezę zaburzeń i nieprawidłowości rozwojowych w kontekście biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności.
Umiejętności:
Potrafi zastosować założenia biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną,
Umie dokonać oceny miejsca dziecka i rodziny w ujęciu systemowym w nawiązaniu do biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności,
Potrafi określić czynniki warunkujące rozwój dziecka na podstawie znajomości koncepcji rozwoju człowieka,
Rozumie oraz potrafi wyjaśnić znaczenie międzysektorowego i transdyscyplinarnego podejścia w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka oraz umie wskazać zależności między obszarami działań,
Potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej,
Potrafi analizować psychologię rozwoju, w tym psychologię prenatalną; potrafi analizować psychologię kliniczną i psychopatologię małego dziecka,
Potrafi określać etiopatogenezę zaburzeń i nieprawidłowości rozwojowych, w tym zaburzenia więzi i komunikacji u dziecka i mechanizmy ich powstawania,
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji aktywności małego dziecka, potrafi określić i scharakteryzować fazy rozwoju mowy dziecka, zachowań komunikacyjnych, uzasadnić ich znaczenie w nabywaniu kompetencji kluczowych,
Potrafi określać czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka, niepełnosprawność i zagrożenie niepełnosprawnością, rodzaje niepełnosprawności u dzieci,
Zna psychologię rozwoju, w tym psychologię prenatalną, psychologię kliniczną i psychopatologię małego dziecka,
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologicznych i społecznych teorii rozwoju dziecka oraz rozumie ich uwarunkowania w procesie WWR w odniesieniu do klasyfikacji ICF,
Zna i rozumie konteksty zdrowia oraz uwarunkowania rozwoju dziecka,
Zna oraz charakteryzuje mechanizmy uczenia się małego dziecka i teorie uczenia się,
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu teorii przywiązania, zna i rozumie mechanizmy zaburzeń więzi, ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z teorii przywiązania i jej zastosowania w pracy z dzieckiem i rodziną.
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego,
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka,
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Uwagi
W cyklu 2023Lpod:
Stosowane metody kształcenia: wykład i ćwiczenia - prezentacje multimedialne prowadzącego zajęcia oraz studiowanie zalecanej literatury. Nakład Pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 40 Przygotowanie się do zajęć: 15 Przygotowanie się do zaliczenia: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 70 Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: