Umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej i poradnictwa SP-UPI
Tematy zajęć:
Podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej
Kryzys – przyczyny, przebieg i rodzaje
Kryzys naturalnie związany z rozwojem jednostki
Kryzys naturalnie związany Z rozwojem rodziny
Kryzysy traumatyczne i chroniczne
Podstawowe umiejętności interweniowania i procedury
1. SZEŚCIOETAPOWY MODEL INTERWENCJI KRYZYSOWEJ WG B. GILLILANDA - prezentacja, omówienie i ćwiczenia (w tym
2. reagowanie na różnorodne komunikaty klienta
3. identyfikacja objawów PTSD
4. specyfika pracy z osoba doświadczającą przemocy
5. diagnoza PTSD i ASD
6. ćwiczenia związane z budowaniem pozytywnego celu, wydobywaniem zasobów
Praca z osobą zagrożona samobójstwem
Rodzina w kryzysie
Praca z osobami doświadczającymi globalnych strat: śmierć i żałoba
Przewlekła ciężka choroba
Przemoc w rodzinie
Rodzina z problemem uzależnienia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna i rozumie wybrane teorie kryzysu i interwencji kryzysowe.
Zna cele, zasady i etapy interwencji kryzysowej.
Zna i rozumie różnice między interwencją kryzysową a innymi formami pomocy psychologicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania klienta w kryzysie.
Potrafi zaprezentować plan pomocy osobom w kryzysach sytuacyjnych.
Potrafi wykorzystywać wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Jest świadomy własnych możliwości i ograniczeń w pracy z człowiekiem doświadczającym kryzysu.
Kryteria oceniania
Wiedza i umiejętności będą weryfikowane na podstawie aktywności zadaniowych i fakultatywnie testu
Literatura
Cabała, C. i Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN
Greenstone, J. Levitoon, S. (2004). Interwencja kryzysowa. GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: