Prawne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu SP-TYZ1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022Zn:
1. Orzecznictwo. |
W cyklu 2023Zn:
1. Orzecznictwo. 3. Ulgi i udogodnienia. 4. Standardy prawne organizacji edukacji i wsparcia społecznego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r. 6. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 7. Realizacja prawa do edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: a. obowiązki organów prowadzących szkoły; b. obowiązki szkoły; c. indywidualizacja procesu kształcenia; d. organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 8. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Lp. Odniesienie do
efektów kierunkowych
(symbol efektu) Wiedza
E.1A.W2. Zna w pogłębionym stopniu strukturę i funkcję systemu kształcenia uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w odniesieniu do prawa oświatowego.
E.1A.W1. Zna w pogłębionym stopniu prawne podstawy oddziaływań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych.
Umiejętności
E.1A.U1. Potrafi analizować procesy i zjawiska oraz złożone i nietypowe problemy rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu prawnych podstaw edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; właściwie dobierać źródła wiedzy, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji.
Kompetencje społeczne
E.1A.K2. Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z podejmowaną działalnością
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Orzecznictwo.
2. Ubezwłasnowolnienie.
3. Ulgi i udogodnienia.
4. Standardy prawne organizacji edukacji i wsparcia społecznego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
5. Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r.
6. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
7. Realizacja prawa do edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu:
a. obowiązki organów prowadzących szkoły;
b. obowiązki szkoły;
c. indywidualizacja procesu kształcenia;
d. organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
8. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego.
Literatura
W cyklu 2022Zn:
|
W cyklu 2023Zn:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: