Zarządzanie szkołą w sytuacjach kryzysowych SP-SZK9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
umie definiować pojęcie sytuacji kryzysowej oraz scharakteryzować jego znaczenie w organizacji;
zna drogi i sposoby komunikacji zewnętrznej w sytuacji kryzysowej;
zna obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych organów szkoły;
zna zakres odpowiedzialności wynikający z pełnionej funkcji kierowniczej;
wie jak systemowo zaplanować działania dyrektora dążące do zatrzymania kryzysu;
zna sposoby i etapy zarządzania w sytuacjach kryzysowych w szkole; zna zadania i obowiązki dyrektora szkoły w obszarze profilaktyki i rozwiazywania sytuacji kryzysowych w szkole; zna zadania i działania dyrektora dążące do zatrzymania kryzysu; zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora w konkretnej sytuacji kryzysowej; zna klasyfikację przyczyn sytuacji kryzysowych; zna cechy kryzysu;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
potrafi analizować zadania zawodowe dyrektora szkoły związane z analizowanie przykładowych sytuacji kryzysowych w szkole, a także dokonuje szczegółowej analizy problemów i analizy ryzyka;
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w tym formuje definicję kryzysu, jego cechy oraz potrafi odróżnić kryzys od sytuacji kryzysowej;
posiada umiejętność wykorzystania gromadzonych i przetwarzanych w placówce informacji do analizy problemów i analizy ryzyka a także wskazuje przyczyny i okoliczności pojawienia się kryzysu; potrafi wymienić etapy zarządzania w sytuacjach kryzysowych w szkole;
zachowuje wymogi i procedury zawarte w przepisach prawa, np. potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów oraz podejmować właściwe działania w sytuacjach kryzysowych w szkole;
umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej w postaci komunikatów do mediów;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
zdaje sobie sprawę z istotności badania, diagnozowania i rozwiązywania problemów natury pedagogicznej, organizacyjnej i prawnej w tym ważności skutecznego rozwiązywania sytuacji kryzysowych w szkole; jest świadomy konieczności ponoszenia odpowiedzialności z tytułu posiadanych i wykorzystywanych kompetencji formalnych; przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
jest gotów do etycznego sprawowania funkcji dyrektora, brania odpowiedzialności moralnej za formę, treść i skutki wydanych dyspozycji;
dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców; dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;
rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością; rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Strategie i fazy rozwiazywania problemów.
- Problem – definicja, podział, struktura.
- Metody rozwiązywania problemów.
- Procedury postępowania.
- Rozwiązywanie problemów, określanie problemów decyzyjnych dotyczących: zadań ogólnych dyrektora jako przewodniczącego rady pedagogicznej, współpracy dyrektora z innymi organami szkoły, zadań związanych z organizacją szkoły, zadań związanych z dokumentacją, zadań dyrektora w sprawie uczniów, obowiązków dyrektora związanych z egzaminami, zadań związanych z realizacją obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, zadań związanych z oceną pracy nauczycieli i awansem zawodowym nauczycieli, zadań dyrektora związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego.
- Kryzys a sytuacja kryzysowa.
- Prawne aspekty zarządzania kryzysowego.
- Zarządzanie szkołą w sytuacjach kryzysowych - wyzwanie dla dyrektora.
- Klasyfikacja przyczyn sytuacji kryzysowych.
- Cechy kryzysu.
- Etapy zarządzania kryzysowego.
- Zasady opracowywania strategii działań kryzysowych szkole.
- Zadania i obowiązki dyrektora szkoły w obszarze profilaktyki i rozwiązywania sytuacji kryzysowych w szkole.
- Drogi i sposoby komunikacji zewnętrznej w sytuacji kryzysowej.
- Procedury postępowania w konkretnej sytuacji kryzysowej.
- Jak przejść kryzys „suchą stopą” – praktyczne wskazówki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: