Procesowe wspomaganie szkół i przedszkoli SP-SZK
Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. Role i zadania organów szkoły. Organizacja zadań kształcenia
i wychowania w szkołach i placówkach. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. Badanie i kontrola realizacji zadań. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy
w szkole w oparciu obowiązujące prawo. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna.
Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
Planowanie i realizacja zadań pracowników. Marketingowe zarządzanie szkołą. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. System egzaminów zewnętrznych. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. Komunikacja interpersonalna.
Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. Rozwiązywanie problemów i konfliktów.
Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Badanie i kontrola realizacji zadań. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Plan zadań pracowników i jego realizacja.
Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. Przykładowy projekt edukacyjny. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja.
Przykładowe rozwiązania marketingowe. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. Praktyczne formy komunikacji interpersonalnej w języku polskim i angielskim, szczególnie przy planowaniu i realizowaniu wspólnych projektów. Przykłady rozwiązywania problemów i konfliktów. Działania integracyjne wokół celów szkoły.
W cyklu 2021Ln:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz:
- posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);
- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia;
- zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);
- zna diagnozę, warunki i sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych, podstawowe pojęcia dla istoty diagnozowania potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie kształcenia.
- zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach;
- zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora;
- zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji;
- zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego;
- wie na czym polega adaptacja planów i programów nauczania, w tym: podręczników;
- zna zasady i formy praktyczne zarządzania w sytuacjach kryzysowych w szkole;
- posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę nt. kultury wypowiedzi;
- zna podstawowe pojęcia: język i jego funkcje, kultura języka (składniki), innowacje językowe i błędy językowe, fonetyka, dykcja, etyka i estetyka słowa, manipulacja językowa, gatunków, stylów wypowiedzi;
- zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi;
- zna typy błędów językowych; wie jak akcentować w języku polskim;
- posiada elementarną wiedzę dot. środków przekazu w komunikacji językowej, urzędowej – w języku angielskim;
- posiada elementarną wiedzę dotyczącą kompozycji wypowiedzi w języku angielskim.
Umiejętności:
- potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów;
- umie tworzyć model postępowania pedagogiczno - terapeutycznego;
- jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji;
- umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej
i zewnętrznej;
- umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego;
- wie jak podejmować właściwe działania w sytuacjach kryzysowych w szkole;
- potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty w języku polskim i (wybrane) w języku
angielskim - w obszarze posiadanych kompetencji;
- umie jak efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące;
- potrafi przygotować wizerunek szkoły, zaprezentować go i wykorzystać w celach marketingowych i zarządzaniu
szkołą (placówką).
Kompetencje społeczne:
- preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej;
- racjonalnie podchodzi do funkcjonowania terapeutycznego nauczyciela i terapeuty, kontroluje zachowania własne,
pracowników i uczniów;
- kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań;
- dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie
celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców;
- dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;
- rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością;
- rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;
- posiada świadomość odpowiedzialności za błędy wypowiedzi publicznych i medialnych;
- rozumie skutki społeczne podejmowanych ustaleń bilateralnych w języku polskim i angielskim.
Kryteria oceniania
praca zaliczeniowa
Literatura
K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą. Wydawnictwo APS, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: