Wsparcie dziecka i systemu rodzinnego w sytuacji żałoby SP-SYZ
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie do tematyki żałoby:
- Definicje i teorie żałoby (istniejące koncepcje)
- Procesy żałoby i jego etapy.
2. Psychologiczne aspekty żałoby u dzieci:
- Reakcje emocjonalne dzieci na stratę.
3. Wsparcie interwencyjne i psychologiczne dziecka w sytuacji żałoby.
4. Wsparcie systemu rodzinnego w sytuacji żałoby:
- Dynamika rodzinna w żałobie:
- Wsparcie dla rodziców i rodzeństwa:
- Zasoby i sieci wsparcia:
5. Aspekty kulturowe i społeczne żałoby.
6. Etyczne aspekty wsparcia w żałobie - rozważanie dylematów etycznych w pracy z dziećmi w żałobie, szanowanie autonomii i prywatności dziecka i rodziny.
7. Praktyka i interwencja:
- Studium przypadków: Analiza rzeczywistych przypadków, omówienie różnych strategii interwencji i wsparcia.
- Praktyczne umiejętności interwencyjne (prowadzenie rozmów, stosowanie technik interwencyjnych i terapeutycznych).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza:
Słuchacz ma wiedzę o metodach interwencji w placówce edukacyjnej w przypadku ucznia borykającego się ze stratą
Słuchacz zna istniejące definicje i teorie żałobyoraz specyfikę reagowania na stratę przez dzieci i młodzież
Absolwent ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia wsparcia dzieci i młodzieży w sytuacji straty;
Słuchacz ma wiedzę na temat strategii interwencyjnych w sytuacji kryzysu wynikającego z żałoby;
Zna programy i metody działania na wypadek kryzysu wynikającego z utarty osoby bliskiej.
Umiejętności:
Słuchacz potrafi zastosować odpowiednie procedury interwencyjne w odpowiedzi na kryzys wynikający z przeżywania żałoby
Słuchacz potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej na temat etapów zmierzania się z żałobą, aby zaplanować i przeprowadzić interwencję wobec dziecka, systemu rodzinnego i szkoły;
Słuchacz potrafi zastosować odpowiednie procedury interwencji w różnych sytuacjach kryzysowych wynikających z konieczności wsparcia dziecka przeżywającego utratę.
Kompetencje społeczne:
Absolwent zna wartość interwencji psychologicznych dla prawidłowego funkcjonowania dziecka, systemu igrupy rówieśniczej
Absolwent ma motywację do angażowania się we wsparcie dziecka w kryzysie utraty
Jest chętny podejmowania działań na rzecz normalizacji przeżywania żałoby;
Słuchacz ma świadomość etycznych aspektów prowadzonych interwencji psychologicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: