Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach (PSR) SP-SNR
- Filozofia i założenia Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR)/Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR).
- Koncentracja na kompetencjach i możliwościach.
- Budowanie rozwiązań zamiast rozwiązywania problemów.
- Wydobywanie i tworzenie zasobów.
- Technika wyjątków.
- Komplementowanie i autokomplementowanie.
- Rozmowa poza problemem.
- Udzielanie informacji zwrotnej w modelu PSR.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student rozumie znaczenie budowania dobrych relacji dla współpracy w edukacji.
Studentka/student rozumie znaczenie wzajemnego zaufania dla współpracy w edukacji.
Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student wie, jakie kompetencje sprzyjają współpracy opartej na zaufaniu, i wie, jak może je rozwijać.
Studentka/student zna podstawowe założenia Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR) oraz jego możliwe zastosowania w Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (ESR).
Studentka/student zna założenia dotyczące: zasobów, współpracy, nienormatywności, skupienia na teraźniejszości, wyjątków.
Studentka/student zna wybrane techniki pracy w Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach/Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach: wydobywanie zasobów, pytania o cele, eksplorowanie wyjątków, komplementowanie i autokomplementowanie, rozmowa poza problemem, udzielanie informacji zwrotnej.
Umiejętności
Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student potrafi rozpoznawać swoje zasoby.
Studentka/student potrafi rozpoznawać i planować obszary do własnego rozwoju.
Studentka/student potrafi rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student potrafi stosować przesłanki teoretyczne Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR) w Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (ESR).
Studentka/student potrafi prowadzić rozmowę z uczniem/rodzicem/klientem, uwzględniając postawę: nienormatywną, niewiedzy, wolnego wyboru.
Studentka/student potrafi prowadzić z uczniem/rodzicem/klientem rozmowę poza problemem.
Studentka/student potrafi interpretować informacje w kategoriach zasobów ucznia/rodzica/klienta i wydobywać jego zasoby.
Studentka/student potrafi komplementować ucznia/rodzica/klienta, stosując różne rodzaje komplementowania.
Studentka/student potrafi aranżować uczniowi/rodzicowi/klientowi sytuacje sprzyjające autokomplementowaniu.
Studentka/student potrafi stwarzać klientowi/uczniowi warunki do eksplorowania jego doświadczeń według zasad techniki wyjątków.
Studentka/student potrafi udzielać uczniowi/rodzicowi/klientowi informacji zwrotnej w modelu PSR.
Kompetencje społeczne
Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by rozpoznawać swoje zasoby.
Studentka/student ma gotowość, by rozpoznawać i planować obszary do własnego rozwoju.
Studentka/student ma gotowość, by rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by stosować przesłanki teoretyczne Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR) w Edukacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (ESR).
Studentka/student ma gotowość, by prowadzić rozmowę z uczniem/rodzicem/klientem, uwzględniając postawę: nienormatywną, niewiedzy, wolnego wyboru.
Studentka/student ma gotowość, by prowadzić z uczniem/rodzicem/klientem rozmowę poza problemem.
Studentka/student ma gotowość, by interpretować informacje w kategoriach zasobów ucznia/rodzica/klienta i wydobywać jego zasoby.
Studentka/student ma gotowość, by komplementować ucznia/rodzica/klienta, stosując różne rodzaje komplementowania.
Studentka/student ma gotowość, by aranżować uczniowi/rodzicowi/klientowi sytuacje sprzyjające autokomplementowaniu.
Studentka/student ma gotowość, by stwarzać klientowi/uczniowi warunki do eksplorowania jego doświadczeń według zasad techniki wyjątków.
Studentka/student ma gotowość, by udzielać uczniowi/rodzicowi/klientowi informacji zwrotnej w modelu PSR.
Literatura
1. Alarcon Arias L., Rotberg I. (2021). Po jasnej stronie mocy. Kielce: Teofrast
2. Dolan Y. (2004). Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Warszawa: Jacek Santorski&Co.
3. Mahlberg K, Sjoblom M. (2022). Pedagogika skoncentrowana na rozwiązaniach. Pracownia Psychologiczna Koliber Agnieszka Hirny.
W cyklu 2023Ln:
1. Alarcon Arias L., Rotberg I. (2021). Po jasnej stronie mocy. Kielce: Teofrast |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: