Skuteczna współpraca dyrektora z organami nadrzędnymi i szkolnymi SP-SKU9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
ZSO_W02 zna zasady kreatywnego przywództwa dyrektora/wizytatora (kompetencje przywódcze, wywieranie wpływu, korzystanie ze źródeł władzy, tworzenie lobby oświatowego w środowisku lokalnym, współpraca z partnerami);
ZSO_W03 posiada wiedzę z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim – organizacja i kreowanie pracy zespołowej; wie czym jest coaching w pracy dyrektora i wizytatora; zna zasady budowania psychologicznych kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie zmianą);
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
ZSO_U18 potrafi rozpoznać próby manipulacji ze strony innych; potrafi wykorzystywać metody wywierania wpływu w procesie motywowania do współpracy; potrafi rozpoznawać i unikać w relacjach zawodowych blokad komunikacyjnych; umie udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej; potrafi tworzyć środowisko motywujące do przeprowadzania zmiany;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
ZSO_K02 ma świadomość działania mechanizmów zmiany i roli dyrektora/wizytatora w procesie wprowadzania zmian;
ZSO_K03 rozumie znaczenie zaangażowania społeczności szkolnej i partnerów szkoły dla podnoszenia jakości pracy szkoły; rozumie znaczenie pracy zespołowej w osiąganiu celów organizacji jaką jest szkoła;
ZSO_K04 dostrzega dylematy związane z wywieraniem wpływu i podleganiem wpływowi innych;
ZSO_K14 rozumie znaczenie postawy coachingowej we współpracy z pracownikami szkoły, rodzicami i uczniami; rozumie znaczenie komunikacji interpersonalnej w procesie kierowania i współpracy;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Relacje szkolne.
- Współpraca dyrektora szkoły z podmiotami szkolnymi.
- Zasady komunikacji w szkole.
- Obszary współpracy rodziców i nauczycieli.
- Efektywna współpraca z rodzicami – korzyści.
- Formy komunikacji podmiotów szkolnych.
- Formy współpracy z rodzicami.
- Rada Rodziców.
- Komunikacja z rodzicami.
- Konsultacje dla uczniów i ich rodziców.
- Nieobligatoryjna współpraca dyrektora szkoły z rodzicami.
- Uczniowie jako partnerzy szkoły.
- Formy komunikowania się dyrektora z pracownikami.
- Szkoła nowoczesna – „Szkołą współpracy”.
- Rozwiązywanie konfliktów w szkole.
- Zasady postępowania z trudnym rodzicem.
- Współpraca czy podporządkowanie w relacjach dyrektor szkoły – organ nadzorujący (KO i OP)?
- Uwarunkowania prawne w relacji dyrektor szkoły – organ nadzorujący.
- Relacje formalne i nieformalne między organem nadzorującym a dyrektorem szkoły.
- Najważniejsze obszary współpracy z kuratorem.
- Ustawa „Lex Czarnek 2.0” a rola Kuratorium Oświaty.
- Zakres współpracy organu prowadzącego z dyrektorem szkoły.
- Relacje formalne i nieformalne między organem prowadzącym a dyrektorem szkoły.
- Reakcja organu prowadzącego na sytuacje konfliktowe w szkole.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: