Socjoterapia - proces, metoda, programy SP-SCT8
Socjoterapia - wyjaśnienie podstawowych pojęć.
Socjoterapia a wychowanie, psychoterapia, psychoedukacja i trening interpersonalny.
Cele w socjoterapii: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny.
Diagnoza w socjoterapii - wprowadzenie.
Struktura zajęć socjoterapeutycznych.
Zasady w socjoterapii.
Dynamika procesu grupowego - wprowadzenie (fazy, role grupowe)
Metody i techniki pracy z grupą socjoterapeutyczną - zarys.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna teoretyczne podstawy działań socjoterapeutycznych w zakresie właściwym dla efektywnego planowania, wdrażania i ewaluowania oddziaływań;
- ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i zaburzeniach związanych ze sferą emocjonalną i behawioralną człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;
- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej grupy sposób postępowania; potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- utożsamia się celami i zadaniami realizowanymi w socjoterapii; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań socjoterapeutycznym;
- docenia znaczenie socjoterapii dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu socjoterapii i budowania warsztatu pracy socjoterapeuty.
Kryteria oceniania
Metody: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, metody problemowe.
Nakład pracy:
Udział w zajęciach - 10 godzin
Przygotowanie się do zajęć - 30 godzin
Literatura
Grudziewska E. (red.). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, cz. 1, 2, 3, 4, Difin: Warszawa, 2015-2019.
Grudziewska E. (red.). Diagnoza w socjoterapii, Difin: Warszawa, 2017.
Jankowiak B., Soroko E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne, Warszawa: PWN.
Sawicka K., Socjoterapia, CMPPP, Warszawa 1999.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Wyd. Rubikon, Krakow 2007.
Jasturn Ewa : Socjoterapia : co trzeba, a czego nie wolno? // Świat Problemów. - 2001, nr 7/8, s. 37-40.
Jaśkiewicz Grażyna, Kkołapkowska Łucja : Socjoterapia w klasie // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 1998, nr 9, s. 27-28. KALINOWSKA Gabriela, Badurzyńska Mirosława : Z notatnika socjoterapeuty // Remedium. - 2004, nr 11, s. 22-23.
Kędzierzawska Joanna : ABC socjoterapii // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2004, nr 3, s. 45-47.
Sawicka Katarzyna : Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej // Remedium. - 2004, nr 7/8, s. 44-45
Sawicka Katarzyna : Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych // Remedium. - 2005, nr 11/12, s. 42-43
Sawicka Katarzyna : Socjoterapia : model myślenia o psychoreakcji Cz. 1-2 // Remedium. - 2004, nr 1, s. 22-23; nr 3, s. 18-19
Sawicka Katarzyna : Trudne zachowania uczestników socjoterapii // Remedium. - 2006, nr 3, s. 28-29.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: