Rehabilitacja wzroku małego dziecka SP-RWM2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
1. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia. 2. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. 3. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. 4. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami. 5. Specyfika mózgowego uszkodzenia widzenia u dzieci – metody oceny i terapii. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i rozumie specyfikę przebiegu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lata
- Zna i rozumie zasady przeprowadzania funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lata
- Zna i rozumie zasady konstruowania indywidualnych programów wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lata.
Umiejętności:
- Potrafi scharakteryzować problemy rozwojowe dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lat oraz wyjaśnić patomechanizmy powstawania zakłóceń rozwojowych
- Potrafi na poziomie podstawowym przeprowadzić funkcjonalną diagnozę psychopedagogiczną dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lat
- Potrafi scharakteryzować techniki wspomagające komunikację osoby dorosłej z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku będącym na przedsłownym etapie rozwoju
- Potrafi w trakcie pracy zespołowej skonstruować indywidualny program wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lat.
Kompetencje społeczne:
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego
- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka
- Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka
- Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących
- Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym.
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 40 Liczba punktów ECTS: 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: