Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym SP-RPS3
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
1. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej. 6. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. 7. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. 8. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- charakteryzuje funkcjonowanie dziecka - poznawcze, emocjonalne, społeczne – w okresie przedszkolnym i szkolnym (w tym znajomość zadań rozwojowych dotyczących komunikacji i rozwoju językowego dla każdego wieku)
- zna podstawowe pojęcia psychologii wychowawczej (np. wychowanie, proces wychowawczy, socjalizacja oraz edukacja, kształcenie, nauczanie).
UMIEJĘTNOŚCI:
- stosuje wiedzę dotyczącą prawidłowości psychologicznych do analizy różnych aspektów pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz wychowawcami (rodzicami, nauczycielami)
- formułuje wnioski praktyczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja Liczba punktów ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: