Stres, relaks i dobrostan SP-RID
Psychologiczna natura stresu.
Autodiagnoza indywidualnych wzorców reagowania na stres.
Sposoby radzenia sobie ze stresem.
Zasoby osobiste i społeczne w radzeniu sobie ze stresem.
Techniki redukowania silnego stresu.
Wybrane techniki relaksacyjne. Ćwiczenia oddechowe. Trening autogenny Schultza. Trening relaksacji progresywnej Jacobsona. Wizualizacja.
Metody wzmacniania dobrostanu oraz odporności psychicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W.1. Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
W.1.5. Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
W.1.5.1. Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
W.7. Studentka/student ma podstawową praktyczną wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
W.7.1. Studentka/student ma wiedzę sprzyjającą radzeniu sobie ze stresem, relaksowi i dobrostanowi.
W.7.1.1. Studentka/student zna psychologiczne teorie opisujące i wyjaśniające zachowanie człowieka doświadczającego stresu.
W.7.1.2. Studentka/student rozumie zależności między czynnikami stresującymi a stanem zdrowia jednostki.
W.7.1.3. Studentka/student zna techniki radzenia sobie ze stresem, sposoby relaksacji oraz działania zapobiegające zespołowi wypalenia zawodowego.
W.7.1.4. Studentka/student rozumie pojęcie dobrostanu.
W.7.1.5. Studentka/student zna czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu i dobrostanowi.
W.7.1.6. Studentka/student zna metody wzmacniania dobrostanu oraz odporności psychicznej.
Umiejętności
U.1. Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
U.1.5. Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
U.1.5.1. Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
U.7. Studentka/student potrafi zastosować w praktyce wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
U.7.1. Studentka/student potrafi zastosować skuteczne strategie radzenia sobie ze stresem, dbać o swój relaks i dobrostan.
U.7.1.1. Studentka/student potrafi rozpoznać objawy stresu we własnym organizmie.
U.7.1.2. Studentka/student potrafi stosować techniki radzenia sobie ze stresem, sposoby relaksacji oraz działania zapobiegające zespołowi wypalenia zawodowego.
U.7.1.3. Studentka/student potrafi dbać o własne zdrowie psychiczne i dobrostan.
Kompetencje społeczne
S.1. Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
S.1.5. Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
S.1.5.1. Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
S.7. Studentka/student ma gotowość, by stosować w praktyce wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
S.7.1. Studentka/student ma gotowość, by stosować skuteczne strategie radzenia sobie ze stresem, dbać o swój relaks i dobrostan.
S.7.1.1. Studentka/student ma gotowość, by rozpoznawać objawy stresu we własnym organizmie.
S.7.1.2. Studentka/student ma gotowość, by stosować techniki radzenia sobie ze stresem, sposoby relaksacji oraz działania zapobiegające zespołowi wypalenia zawodowego.
S.7.1.3. Studentka/student ma gotowość, by dbać o własne zdrowie psychiczne i dobrostan.
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, analiza przypadku, praca w parach, praca indywidualna
Pomiar efektów uczenia się:
- zadania praktyczne
- obserwacja
- rozmowa
- ćwiczenia w małych grupach
Literatura
• Bailey, A., Ciarrochi, J., Hayes, L. (2019). W pułapce myśli - dla nastolatków. Sopot: GWP.
• McKay, M., Wood, J.C., Brantley, J. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
• Mosback, L. (2023). Każdy czasem się martwi. Jak radzić sobie ze zmartwieniami i zredukować stres. Sopot: GWP.
• Różycka, J. (2022). Dobre Zdrowie. Zdrowie z perspektywy psychologii pozytywnej. Warszawa: Ce De Wu.
• Staniek, M. (2015). Autoterapia. Pokonaj problemy, stres i lęki. Warszawa: Edgard
• Zimbardo, P., Rosemary, S. (2018). Żyj lepiej, kochaj mądrzej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
W cyklu 2023Ln:
• Bailey, A., Ciarrochi, J., Hayes, L. (2019). W pułapce myśli - dla nastolatków. Sopot: GWP. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: