Pracownia (prowadzenie zajęć pod indywidualnym nadzorem) SP-PZI
1. Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy terapeuty prowadzącego zajęcia specjalistyczne - w przypadku ‘Pracowni’.
2. Zapoznanie się z dokumentami osobistymi wybranych uczniów, pacjentów, klientów.
3. Sporządzenie charakterystyki wybranych uczniów/pacjentów/klientów uczestniczących w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z osobami z ich otoczenia i własnej obserwacji.
4. Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze rewalidacyjnym.
5. Prowadzenie, w miarę potrzeby, warsztatów dla rodziców, kadry placówki, itp.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
Zna strukturę organizacyjną placówki i organizację pracy w zakresie rehabilitacji wzroku
Umiejętności (max. 10)
Słuchacz potrafi:
zdefiniować cel zajęć i cele poszczególnych ćwiczeń oraz dopasować formy ich realizacji z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ucznia/klienta (wzrokowych i ogólnorozwojowych)
dokonać analizy danych okulistycznych i opinii z zakresu funkcjonowania wzrokowego
wyjaśnić w przystępny sposób istotę schorzenia/ uszkodzenia układu wzrokowego i jego następstw funkcjonalnych
zastosować wiedzę o najważniejszych etapach prawidłowego rozwoju widzenia i najczęściej występujących zaburzeniach rozwoju widzenia
przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia ucznia/klienta
opracować i zrealizować program rozwiązania określonych trudności spowodowanych słabowzrocznością wykorzystując dane z oceny funkcjonalnej (oraz okulistycznej, psychologicznej, itp.) słabowidzącego
stworzyć sprzyjające warunki podczas zajęć (np. dobór czasu trwania ćwiczenia, tempa pracy, oświetlenia, kontrastu, wielkości obiektów, eliminacja czynników rozpraszających, urozmaicanie zajęć, itp.)
wykorzystywać ‘okazje dydaktyczne’
szybko rozpoznawać istotę problemu i reagować na błędy
panować nad sytuacją w czasie zajęć (umiejętny powrót do tematu, konsekwencja w działaniu, reakcja na zachowania ucznia/klienta)
zaplanować i kontrolować czas trwania i teren zajęć
(wcześniejsze przygotowanie planu zajęć i pomocy, sprawny przebieg zajęć, porządkowanie po zajęciach)
prowadzić czytelną i przejrzystą dokumentację zajęć
krytycznie ocenić własne działania
Literatura
Dokumentacja uczniów/kientów w placówce
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: