Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży SP-PYS
1. Przedmiot i zadania oraz działy psychologii rozwojowej / Podstawowe czynniki rozwoju człowieka.
2. Wczesne fazy rozwojowe dziecka
Okres prenatalny / Okres postanatalny
Wczesne dzieciństwo / Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny
Późne dzieciństwo-młodszy wiek szkolny / Dojrzałość szkolna
3. Adolescencja
Wczesna adolescencja / Późna adolescencja
Fazy dojrzewania płciowego.
4. Rozwój poznawczy
koncepcje i teorie (J. Piageta, S. Wygotskiego, J. S. Brunera, E. Eriksona)
neuropsychologiczne aspekty rozwoju poznawczego
5. Rozwój emocjonalny / Rozwój społeczny
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
(Nazwa przedmiotu)
PSYCHOLOGIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Słuchacz zna zagadnienia psychologii rozwojowej ze szczególnym uwzględnieniem psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz kryzysów rozwojowych
Absolwent posiada wiedzę na temat zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży jako potencjalnego źródła kryzysu
Słuchacz posiada wiedzę na temat kryzysów wynikających z doświadczeń dziecka (w tym zaburzeń wynikających z sytuacji potencjalnie traumatycznych, jak przemoc, sytuacje okołorozwodowe etc. oraz zaburzeń wynikających z jednostek chorobowych)
Umiejętności
Potrafi określić sposób reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego Potrafi przeprowadzić ocenę funkcjonowania dzieci i młodzieży pod względem ewentualnych kryzysów rozwojowych, psychologicznych i sytuacyjnych
Potrafi zastosować zdobytą wiedzę i wdrożyć procedury interwencyjne w praktyce pracy dziećmi i młodzieżą
Posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych;
Kompetencje społeczne
Posiada świadomość specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą w sytuacji interwencji i pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym;
Posiada przekonane o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Jest gotów do współpracy z różnymi specjalistami i instytucjami w zależności od potrzeb klienta i ma społeczne kompetencje wyjaśniania psychologicznych i prawnych aspektów prowadzenia interwencji
Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności pomagania i radzenia sobie ze stresem zawodowym; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Przedmiot i zadania oraz działy psychologii rozwojowej / Podstawowe czynniki rozwoju człowieka.
2. Wczesne fazy rozwojowe dziecka
Okres prenatalny / Okres postanatalny
Wczesne dzieciństwo / Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny
Późne dzieciństwo-młodszy wiek szkolny / Dojrzałość szkolna
3. Adolescencja
Wczesna adolescencja / Późna adolescencja
Fazy dojrzewania płciowego.
4. Rozwój poznawczy
koncepcje i teorie (J. Piageta, S. Wygotskiego, J. S. Brunera, E. Eriksona)
neuropsychologiczne aspekty rozwoju poznawczego
5. Rozwój emocjonalny / Rozwój społeczny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: