Postępowanie diagnostyczne w uzależnieniach SP-PWU
Tematyka zajęć obejmuje trzy główne obszary tematyczne:
1. diagnoza kliniczna
2. osobowość a picie alkoholu - od diagnozy po planowanie terapii; osobowość a procesy wolicjonalne
3. Wywiad neuropsychologiczny i diagnostyka różnicowa.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Dysponuje wiedzą o metodach diagnostycznych w przypadku uzależnień
Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne specyficzne dla funkcjonowania osób uzależnionych.
UMIEJĘTNOŚCI
Posiada umiejętność diagnozy psychologicznej w zakresie przebiegu uzależnienia.
Potrafi dobrać program terapeutyczny odpowiedni dla potrzeb i możliwości osób uzależnionych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji diagnozowania
Kryteria oceniania
Wykład (8 godzin): praca podczas zajęć, test
Warsztat 50 godzin: praca podczas zajęć, interpretacja diagnozy, opracowanie programu terapii na przykładach diagnoz
Literatura
1. Bętkowska-Korpała B., Ryniak J.: Rola diagnozy klinicznej w leczeniu uzależnień. W: Bętkowska-Korpała B. (red.):
Uzależnienia w praktyce klinicznej – zagadnienia diagnostyczne. Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa, 2008.
2. Czabała Cz.: Psychologiczna diagnoza zaburzeń psychicznych. W: Strelau J. (red.): Psychologia – podręcznik akademicki
T.3. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2002, 568-581.
3. Engel-Bernatowicz A.: Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. W: Stemplewska-Żakowicz K., Kreitz K. (red.):
Wywiad psychologiczny. T.2. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2005,
54-80.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: