Poradnictwo w okresie dorastania SP-PWO
Poradnictwo w sprawach przemocy:
1. Omówienie podstawowych pojęć dotyczących przemocy (definicje przemocy, teorie przemocy)
2. Objawy przemocy (fizycznej, psychicznej, seksualnej)
3. Powody stosowania przemocy
4. Omówienie przemocy, jako procesu „spirala przemocy”
5. Strategie przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży
6. Możliwości wykorzystania gier grupowych do celów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży.
7. Zastosowanie zdobytej wiedzy analiza konkretnych przypadków
Poradnictwo w sprawach uzależnienia dzieci i młodzieży:
1. Zjawisko uzależnienia (definicja uzależnienia i używania szkodliwego, objawy uzależnienia)
2. Obalanie mitów dotyczących uzależnienia
3. Jakie są środki psychoaktywne – podstawowe informacje na ich temat
4. Uzależnienie jako proces, (fazy uzależnienia)
5. Powody sięgania młodzieży po substancje psychoaktywne, „sygnały ostrzegawcze”, po czym poznać, że dziecko eksperymentuje
6. Strategie działania mające na celu zapobieganie uzależnieniu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela
7. Wartości życiowe osób uzależnionych i nieuzależnionych
Zapobieganie i poradnictwo w przypadku zagrożenia klienta próbą samobójczą:
1. Podstawowe informacje na temat próby „S”
2. Dlaczego ludzie popełniają samobójstwo, czynniki motywujące do podjęcia próby samobójczej
3. Po czym można poznać potencjalnego samobójcę
4. Czynniki ochronne i predysponujące do próby „S”
5. Mity dotyczące samobójstwa
6. Strategie działania mające na celu zapobieganie samobójstwu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela
7. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w ramach analizy studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- ma podstawową wiedzę na temat zjawiska uzależnienia i nadużywania oraz eksperymentowania młodzieży ze środkami psychoaktywnymi.
- ma podstawową wiedzę na temat prób samobójczych oraz czynników ochronnych i ryzyka takich prób.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem, klasą w zakresie przemocy i agresji dzieci i młodzieży, a także - udzielić porad w zakresie działań mających ograniczyć przemoc
- potrafi rozpoznawać zachowania, które wskazują, że dziecko eksperymentuje z substancjami psychoaktywnymi
- potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem, klasą w zakresie uzależnień dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających zahamować problem
- potrafi rozpoznawać zachowania, które wskazują, że dziecko może targnąć się na życie.
- potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem w zakresie prób „S” dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających na celu ochronę życia młodego człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w procesie pomagania.
Kryteria oceniania
Praca pisemna, opis przypadku
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. „Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci” J. Komender, T. Wolańczyk (red), Wydawnictwo PZWL , Warszawa 2005. Rozdziały „Rozwój psychiczny dziecka”, „Maltretowanie fizyczne i wykorzystywanie seksualne dziecka”, „Próby samobójcze i samobójstwa dzieci”
2. W. Badura-Madej, A. Dobrzyńska - Mesterhazy „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego WUJ, Kraków 2000
3. E. Stawicka „Nadużywanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież” w: „Postępy nauk medycznych” Tom XIX Nr 6/2006, wydawnictwo Borgis s. 333-340
Literatura uzupełniająca:
4. „Wychowanie przeciw przemocy- aktywna edukacja” H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek, Fundacja Bene – Vobis, Warszawa 1998
5. „Zanim Spróbujesz II – budowanie i realizowanie programu profilaktycznego w szkołach” – Stowarzyszenie OPTA
6. J. L. Herman „Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, Gdańsk 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: