Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych SP-PWE
W trakcie wykładu i ćwiczeń poruszane będą następujące kwestie:
(1) Pojęcie i modele wychowania
(2) Środowiska wychowawcze. Rodzina jako środowisko wychowawcze o szczególnym znaczeniu; Szkolne środowisko wychowawcze. Progi edukacyjne. Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne.
(3) Procesy społeczne w klasie.
(4) Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe i nadpobudliwe. Zespół Aspergera. Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną.
(5) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole.
(6) Różnice indywidualne – temperament, osobowość, style poznawcze, inteligencja – czynniki różnicujące proces wychowawczy. (7) Motywacja uczniów do nauki: a) motywacja zewnętrzna i wewnętrzna; b) poziom motywacji a efektywność wykonywania zadań; c) sposoby wzbudzania motywacji do nauki; d) rola ciekawości w uczeniu się; d) lęk a osiągnięcia szkolne; e) atrybucja sukcesów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz posiada wiedzę na temat:
- wychowania i kształcenia, w tym ich psychologicznych podstaw
- podmiotów działalności pedagicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. instruktorów harcerskich) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
Słuchacz w zakresie umiejętności:
- potrafi wykorzystywać wiedze teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: